Jeste li znali?

Kako bi Zemlja izgledala bez vode?

autor

Nevjerojatna animacija prikazuje planet Zemlju bez oceana i mora te otkriva skriveni krajolik koji se proteže duboko ispod morskih površina.

Plavi planet bez ‘plavetnila’

Snimku je producirao planetarni znanstvenik James O’Donoghue, bivši član NASA-e, a trenutno zaposlen za japansku svemirsku agenciju (JAXA). O’Donoghue je radio na temelju videa koji je 2008. napravio NASA-in fizičar i animator Horace Mitchell, uređujući njegovo vrijeme i dodajući tracker kako bi prikazao koliko je vode isušeno tijekom animacije.

Sve u svemu, video je sjajan način da se predoče podvodni planinski lanci Zemlje – oni najduži na svijetu – i sada potopljene staze koje su vodile čovječanstvo diljem kontinenata.

Što ako nestane samo nekoliko desetaka metara vode?

„Usporio sam početak isušivanja jer se, prilično iznenađujuće, u prvim desetcima metara odmah otkriva mnogo podmorskog krajolika“, rekao je O’Donoghue za Business Insider.

Krajolici koje O’Donoghue ovdje spominje su epikontinentalni pojasi i podmorski rubovi svakog kontinenta. To su dijelovi kopna s većom prosječnom nadmorskom visinom od ostatka oceanskog dna koji okružuju kontinente – oni predstavljaju prijelazni krajolik između suhe zemlje i dubokog ponora.

Kopneni mostovi koje su rani ljudi koristili za migriranje s kontinenta na kontinent dio su ovih podignutih područja. Trenutno su potopljeni, ali prije nekoliko desetaka tisuća godina, kada su razine oceana bile mnogo niže zbog ledenog doba koje je stvorilo ogromne količine leda na polovima, bile su podignute dovoljno da se mogu hodati. U to ste dane jednostavno mogli hodati od Europe do Ujedinjenog Kraljevstva, do Aljaske iz Sibira ili od Australije do mnogih otoka koji okružuju zemlju ispod.

„Svaka od ovih veza omogućila je ljudima migriranje, a kada je ledeno doba završilo, voda ih je nekako zatvorila“, dodaje O’Donoghue.

Skriveni krajolik

Međutim oceani skrivaju više od kretanja naših predaka. Najduži lanci planina na Zemlji pojavljuju se u videu nakon što razina mora padne za 2000 do 3000 metara. Ove potopljene planine poznate su kao srednjooceanski grebeni i formiraju se u područjima gdje se tektonske ploče dodiruju. Kada potpuno ‘isušimo’ planet pojavljuju se i najdublja područja Zemlje. Ovi dubokooceanski rovovi nastaju tamo gdje se tektonske ploče udaljavaju jedna od druge, stvarajući duboke klisure u kojima magma izbija iz unutrašnjosti Zemlje i stvara svježu koru. Da biste dobili predodžbu o tome koliko su ti klanci duboki, Marijanski rov se prvi put pojavljuje nakon što se u videu ukloni 6000 metara vode; međutim, njegovo dno postaje vidljivo tek nakon što isušimo još oko 5000 metara.

„Sviđa mi se kako ova animacija otkriva da je dno oceana jednako promjenjivo i zanimljivo u svojoj geologiji kao i kontinenti“, zaključuje O’Donoghue.

Oko dvije trećine Zemlje prekriveno je vodom. Budući da zapravo nemamo puno mogućnosti vidjeti oceansko dno, ono se obično zamišlja kao golemo, ravno, prostrano prostranstvo. Međutim, O’Donoghueov rad prikazuje bogatstvo podvodnih krajolika i podsjeća nas da dno oceana nije dosadno mjesto – to je jedna od najspektakularnijih i netaknutih krajolika preostalih na Zemlji.

Zemlja ima još jedan manji ‘Mjesec’ koji je nastao odvajanjem od većeg

Alexandru Micu (2. veljače 2020.), „Splendid animation shows the Earth without water — it’s stunning,“ zmescience.com (pristup 13. prosinca 2021.)