• Astronomija
  • Kada će eksplozija zvijezde konačno zasjati na nebu? Astronomi s nestrpljenjem iščekuju spektakl
Astronomija

Eksplozija zvijezde

Desetljećima astronomi iščekuju trenutak kada će T Coronae Borealis, ponavljajuća nova poznata po svojoj zapanjujućoj svjetlini, ponovno eksplodirati. Ovaj rijedak nebeski događaj, kada zvijezda eksplodira u naglom bljesku, fascinira i profesionalne astronome i ljubitelje promatranja neba. Prema IFLScience, kako se trenutak približava, mnogi stručnjaci se nadaju da će doći do male odgode. Razlog? Trenutak ne može biti nepovoljniji.

Sunce se trenutno kreće prema zviježđu Vage, koje se nalazi vrlo blizu Coronae Borealis. To znači da će, ako se dugo očekivana eksplozija dogodi sada, biti zasjenjena Suncem, što će učiniti događaj praktički nevidljivim s velikih dijelova planeta.

Razumijevanje nove

Iako su novae u sjeni svojih poznatijih srodnika supernova, i dalje su nevjerojatni fenomen. Ove erupcije nastaju kada bijeli patuljak, u bliskom susjedstvu veće pratiteljice (često crvenog diva), privlači plin sa svoje susjedne zvijezde zbog svoje velike gravitacijske sile. Kada se skupi dovoljno plina, dolazi do snažne fuzijske reakcije, što uzrokuje nagli bljesak.

Za razliku od nepredvidljivih novae koje eruptiraju bez jasnog ritma, neke ponavljaju svoje erupcije u određenim vremenskim razmacima. Međutim, mnoge su toliko udaljene da čak i na vrhuncu svoje svjetline trebaju teleskop za promatranje. T Coronae Borealis, poznata kao ‘Zvijezda Blaze‘, ističe se jer postaje dovoljno svijetla da se može vidjeti golim okom, čak i iz prigradskih područja. Ipak, ovakvi spektakularni događaji javljaju se približno svakih 80 godina, s potvrđenim erupcijama u 1866. i 1946. godini.

Iščekivanje i frustracija

Ove godine, uzbuđenje je doseglo vrhunac nakon što je profesor Bradley Schaefer sa Sveučilišta Louisiana predvidio da će sljedeća eksplozija uslijediti između veljače i rujna 2023. godine. Vijest o nadolazećem događaju brzo se proširila, a milijuni ljudi diljem svijeta nestrpljivo su iščekivali da vide ovaj zapanjujući kozmički vatromet. No, kako je vrijeme prolazilo, postalo je jasno da, iako je predviđanje bilo dobro utemeljeno, nije bilo sigurno.

Kako je objasnio dr. Gerard van Belle iz Lowellovog opservatorija, predviđanja u astronomiji mogu biti ili nevjerojatno precizna ili vrlo nesigurna. U ovom slučaju, eksplozija bi se mogla dogoditi “svakog dana” ili bi mogla čekati još godinu dana. Iako je prozor za predviđanje prošao bez eksplozije, mnogi astronomi i dalje su uvjereni da će događaj uskoro uslijediti.

Komplikacije za astronome

Očekivana nova mogla bi biti jedinstvena prilika za astronome, kako profesionalce, tako i amatere. Za promatrače sa Zemlje, eksplozija T Coronae Borealis mogla bi dramatično promijeniti noćno nebo na period do tjedan dana. Za istraživače, to bi pružilo neprocjenjivu priliku za proučavanje složenih procesa ponavljajućih novae, nešto što nije bilo moguće s tehnologijom koja je bila dostupna 1946. godine.

Ipak, kako prenosi IFLScience, trenutni uvjeti nisu povoljni. Na sjevernoj hemisferi, gdje se nalaze najveći svjetski teleskopi, T Coronae Borealis je nisko na nebu i vidljiva je samo kratko vrijeme tijekom sumraka.

S obzirom na to da je sljedeća erupcija zvijezde gotovo neizbježna, astronomi su pripravni, ali mnogi se nadaju da će erupcija ipak pričekati malo duže. Ako do eksplozije dođe početkom sljedeće godine, Sunce će biti na povoljnijem položaju, omogućujući bolju vidljivost ovog spektakla diljem većeg dijela planeta. Kada T Coronae Borealis konačno ponovno eksplodira, to će biti nezaboravan trenutak u povijesti astronomije. Do tada, strpljenje je ključ.