• Svemir
  • JWST otkriva neviđeno jasnu sliku Urana i njegovih prstenova

JWST otkriva neviđeno jasnu sliku Urana i njegovih prstenova

James Webb fotografija Urana. Zasluge: NASA.

NASA-in svemirski teleskop James Webb ponovno je dokazao svoju iznimnost.

Nedavno poboljšana slika, snimljena pomoću ovog snažnog teleskopa koji se nalazi u svemiru, prikazuje planet Uran u izvanrednom detalju. Ova fotografija otkriva ledeno plavu boju planeta, njegove rijetko viđene prstenove, atmosferske oluje te brojne od ukupno 27 poznatih mjeseca. NASA je ovu impozantnu fotogorafija predstavila u ponedjeljak, nadograđujući tako ranije ove godine objavljenu fotografiju ovog nagnutog ledenog svijeta.

Ove slike predstavljaju značajan napredak u odnosu na prethodne snimke koje je zabilježio svemirski teleskop Hubble, na kojima se jedva mogao razabrati jedan slab prsten oko Urana. Novo poboljšana slika prikazuje detalje “kapice oblaka” koja se vrtloži iznad sjevernog pola planeta. Znanstvenici navode da se ova polarna kapa postaje sve izraženija kada se Uran naginje prema Suncu, što je dio njegove 21-godišnje zime. Na slici su vidljive i svijetle oluje.

Ova širokokutna slika Urana snimljena NIRCam-om (Near-Infrared Camera) na NASA-inom svemirskom teleskopu James Webb prikazuje planet usred razasutih udaljenih galaksija u pozadini. Na ovoj slici prikazano je i 14 od ukupno 27 mjeseca planeta. NASA.

“Brojnost ovih oluja, učestalost njihova pojavljivanja i lokacije na kojima se manifestiraju u atmosferi Urana, mogu biti posljedica kombinacije sezonskih promjena i meteoroloških efekata,” objavila je NASA u svojem priopćenju.

Uran je posebno neobičan planet u našem sunčevom sustavu zbog svog gotovo horizontalnog okretanja osi pod kutom od 98 stupnjeva. To mu omogućava da ima najekstremnije sezonske promjene u cijelom sunčevom sustavu, prema podacima NASA-e.

Primjerice, jedna godina na Uranu traje otprilike 84 zemaljske godine. Zbog svog neobičnog nagiba, Sunce obasjava samo jedan pol tijekom četvrtine godine na Uranu, što dovodi do izrazito dugih zima koje traju 21 zemaljsku godinu. Uran se trenutno približava ključnom trenutku u svojoj orbiti oko Sunca – u 2028. godini dostići će sljedeću solsticiju, kada će njegov sjeverni pol biti direktno usmjeren prema Suncu.

Astronomi s nestrpljenjem iščekuju promatranje kako će ovaj prijelaz utjecati na olujne sustave planeta, polarnu kapu i ostale karakteristike.

Osim toga, dok svemirski teleskop Webb nastavlja istraživati kozmos, nove spoznaje dobivene iz njegovih snimaka Urana mogu pridonijeti boljem razumijevanju kompleksnih atmosferskih uvjeta ovog neobičnog planeta.