NASA-ina letjelica u posjetu Europi nakon 22 godine

Europa (Izvor: Creative Commons / Autor: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute).
autor

Letjelica Juno proletjet će pored Jupiterovog ledenog mjeseca Europe u prvom posjetu jedne svemirskoj letjelici od ‘davne’ 2000. godine.

Juno u posjetu Europi

NASA-ina sonda Juno spremna je za bliski prelet Jupiterovog ledenog mjeseca Europe koji bi se trebao dogoditi danas, u četvrtak (29. rujna). Znanstvenici se nadaju da će posjet pružiti značajne nove uvide u koru i unutrašnjost Europe.

Juno će snimiti detaljne slike i druge podatke dok se bude približavao na 355 kilometara od površine Europe, koja je ispresijecana pukotinama duž svoje ledene vanjske strane. Posjet je prvi u 22 godine, nakon preleta svemirske letjelice Galileo 2000. godine, a znanstvenici se nadaju da bi usporedba slika koje su snimile dvije sonde mogla biti vrlo pronicljiva.

„Znamo da je Europa dinamično geološko tijelo. Postoji neka vrsta tektonike ledenih ploča na površini. Jedna stvar koju će biti jako zanimljivo vidjeti jest jesu li se ledeni blokovi pomaknuli između dva preleta. To bi već bio fantastičan rezultat jer bi pokazao da je ledena ploča doista je dinamičan i dirljiv,“ rekao je Michel Blanc, istraživač misije Juno.

Europa – Jupiterov četvrti po redu mjesec po veličini (dolje desno) – i Iona (iznad Europe), vulkanski najaktivnije tijelo u Sunčevom sustavu (©NASA).
Europa – Jupiterov četvrti po redu mjesec po veličini (dolje desno) – i Iona/Io (iznad Europe), vulkanski najaktivnije tijelo u Sunčevom sustavu (©NASA).

Ledena Europa

Europa je široka oko 3100 km, što je oko 90% veličine našega Mjeseca. Znanstvenici misle da Europa ispod svoje ledene vanjštine krije veliki ocean, koji održava tekućim zahvaljujući silama kojima na Europu djeluju Jupiter i drugi veliki galilejski mjeseci – Ganimed i Iona.

Ispod Antarktike otkriven ‘skriveni živi svijet’

Još jedno potencijalno otkriće nove misije bilo bi pronalaženje dokaza o oblacima vode koji izbijaju iz pukotina na površini Europe. Međutim to otkriće ovisi o ‘sreći’ – tj. Juno bi trebala imati puno sreće da prođe iznad mjeseca upravo u pravo vrijeme.

Juno je prvenstveno dizajnirana za proučavanje unutrašnjosti Jupitera, ali cijeli paket instrumenata i senzora svemirske letjelice bit će aktivni tijekom preleta kako bi se prikupilo što više informacija o Europi. Prelet bi mogao dovesti do novih uvida u neviđene dubine Europe. Globalni ocean Europe znači da se ovaj mjesec smatra glavnim kandidatom za potragu za izvanzemaljskim životom u Sunčevom sustavu.

Nastavak istraživanja

Juno će ispitati unutarnju strukturu, a znanstvenici se nadaju da će čak samo s jednim jedinim preletom kombiniranjem magnetskih i gravimetrijskih podataka, moći poboljšati koncepte o određivanju karakteristika oceana, posebno s bliskim prolaskom na visini od 300 kilometara.“ Juno će također istražiti interakciju Europe s Jupiterovom magnetosferom, a svemirska letjelica će tražiti ultraljubičaste emisije iz tanke atmosfere Europe dok leti preko njene noćne strane.

Prelet je dio proširenih ciljeva misije odobrenih 2021. godine, deset godina nakon što je Juno lansirana 2011. godine (a stigla je do Jupitera 2016. godine). Letjelica je u visoko eliptičnoj orbiti oko Jupiterovih polova, približava se i zatim se udaljava od divovskog planeta.

No, Jupiterovo snažno gravitacijsko polje privlači Juno bliže planetu na svakoj orbiti. To znači da će današnji prelet biti Junoina jedina prilika da se približi Europi prije nego što orbitalni period svemirske letjelice padne sa 43 na 38 dana.

Europa ima podvodni ‘snijeg’ ispod ledene kore i nije tako slana kako se mislilo

Andrew Jones (29. rujna 2022.), „Juno flies past Jupiter’s icy moon Europa in 1st spacecraft visit since 2000,“ space.com (pristup 29. rujna 2022).