Astronomija

James Webb otkrio je galaksiju koja se formira ‘iznutra prema van’

James Webb galaksija koja raste iznutra prema vani. Zasluge: Huzaifa Shafqat.

Novo otkriće semirskog teleskopa James Webb mijenja naše razumijevanje galaksija.

Kako nastaju galaksije? Ovo pitanje muči znanstvenike već desetljećima. Svemirski teleskop James Webb sada pomaže pronaći odgovore na to pitanje, pružajući nove fotografije koje otkrivaju fascinantan proces rađanja galaksije ‘iznutra prema van’.

Istraživači sa Sveučilišta Cambridge otkrili su postojanje galaksije za koju se ranije samo teoretiziralo. Ova neobična galaksija, poznata kao JADES-GS+53.18343−27.79097, u procesu je stvaranja svojih zvijezda iz jezgre prema vanjskim dijelovima. Njena gusto zapakirana jezgra može se usporediti s užurbanim središtem grada, dok njena “predgrađa” zvijezda rastu još brže.

Za razliku od većine drugih galaksija koje, kako objašnjava Sandro Tacchella s Cambridgea, “počinju kao male nakupine plina koje se urušavaju pod vlastitom gravitacijom, formirajući vrlo guste jezgre zvijezda, a možda i crne rupe”, ova galaksija se razvija u suprotnom smjeru.

Iznutra… prema vani?

Iako su astronomi dugo sumnjali u postojanje ovakvih ‘iznutra-prema-van’ galaksija, svemirski teleskop Webb omogućio je da po prvi put vidimo jednu takvu.

“Jedan od razloga zbog kojeg je Webb tako transformativan za nas astronome jest što sada možemo promatrati ono što je prije bilo samo teorija,” izjavio je William Baker, doktorand sa Sveučilišta Cambridge. On je, zajedno s Tacchellom, koautor rada o ovoj galaksiji, objavljenog u časopisu Nature Astronomy. “Kao da možemo provjeriti vlastite pretpostavke.”

Ova galaksija, stotinu puta manja od našeg Mliječnog puta, formirana je unutar prvih 700 milijuna godina nakon Velikog praska, što čini samo pet posto starosti svemira (13,8 milijardi godina).

“Pitanje kako galaksije evoluiraju tijekom kozmičkog vremena jedno je od ključnih u astrofizici,” rekao je Tacchella. “Imali smo izvrsne podatke za zadnjih deset milijuna godina, ali sada, zahvaljujući Webbu, možemo promatrati svemir iz vremena prije nekoliko milijardi godina, istražujući prve trenutke kozmičke povijesti.”

Za razliku od Mliječnog puta, ova novoopažena JADES galaksija udvostručuje svoju masu svakih deset milijuna godina — što je znatno brže nego naš Mliječni put, koji udvostručuje svoju masu tek svakih deset milijardi godina.

Gusta jezgra i brzi rast ove galaksije ‘iznutra prema van’ mogu nam pružiti ključne informacije o tome kako su galaksije nastajale u ranijim fazama svemira.

“Naravno, ovo je samo jedna galaksija, pa moramo saznati više o tome što su druge galaksije u to vrijeme radile,” rekao je Tacchella. “Jesu li sve galaksije bile ovakve?”

Budući da je ovo prva takva galaksija koja je ikada opažena, prerano je reći. Ali s teleskopom James Webb na zadatku, sigurni smo da nas čeka još mnogo fascinantnih otkrića.