Hubble promatra rađanje zvijezde nalik suncu

Ova fotografija snimljena NASA-inim svemirskim teleskopom Hubble prikazuje sustav trostruke zvijezde. Zasluge: NASA, ESA, G. Duchene (Univerzitet Grenoble I); Obrada slike: Gladys Kober (NASA/Katoličko sveučilište Amerike)

Na novoj fotografiji svemirskog teleskopa Hubble, trio blistavih zvijezda sjaji iz šupljine refleksijske maglice, nalik sjajnom kozmičkom geodu. Trostruki sustav čine promjenjiva zvijezda HP Tau, HP Tau G2 i HP Tau G3. HP Tau je T Tauri zvijezda, vrsta mlade, promjenjive zvijezde koja još nije započela nuklearnu fuziju, ali se razvija u vodikom napajanu zvijezdu sličnu našem Suncu. T Tauri zvijezde su obično mlađe od 10 milijuna godina, dok je naše Sunce staro oko 4,6 milijardi godina. Ove mlade zvijezde često su još uvijek okružene oblacima prašine i plina iz kojih su nastale.

Kao i sve promjenjive zvijezde, svjetlina HP Tau mijenja se s vremenom. T Tauri zvijezde poznate su po periodičnim i nasumičnim fluktuacijama svjetline. Nasumične varijacije mogu biti uzrokovane kaotičnom prirodom razvijajuće mlade zvijezde, nestabilnostima u akrecijskom disku prašine i plina koji okružuje zvijezdu, materijalom iz tog diska koji pada na zvijezdu te bakljama na površini zvijezde. Periodične promjene svjetline mogu biti posljedica rotacije divovskih sunčevih pjega u i izvan vidokruga.

Oblak plina i prašine koji okružuje zvijezde sjaji njihovom reflektiranom svjetlošću. Refleksijske maglice ne emitiraju vlastitu vidljivu svjetlost, već sjaje dok se svjetlost obližnjih zvijezda odbija od plina i prašine, slično kao što magla svijetli pod svjetlima automobila. HP Tau se nalazi otprilike 550 svjetlosnih godina daleko u zviježđu Bik. Hubble je proučavao HP Tau kao dio istraživanja protoplanetarnih diskova, diskova materijala oko zvijezda koji se tijekom milijuna godina skupljaju u planete.