Hubble je ulovio ‘kozmički fosil’

Hubble fotografirao 'kozmički fosil'

Duboko u Velikom Magellanovom oblaku (LMC), satelitskoj galaksiji Mliječne Staze koja se nalazi na otprilike 162.000 svjetlosnih godina od nas, nalazi se NGC 1841, iznimno gusto naseljen kuglasti skup zvijezda. Satelitske galaksije, koje su gravitacijski vezane uz veće domaćinske galaksije, ključni su dio našeg galaktičkog okruženja. Iako je galaksija Andromeda često prepoznata kao najbliži galaktički susjed Mliječne Staze, preciznije je reći da je Andromeda najbliža velika galaksija koja ne orbitira oko Mliječne Staze.

Veliki Magellanov oblak (LMC) predstavlja najsjajniju i najveću od tih satelitskih galaksija, a može se promatrati golim okom s južne hemisfere Zemlje, daleko od svjetlosnog zagađenja, zahvaljujući svojoj impresivnoj svjetlini. LMC je dom velikog broja kuglastih skupova, astronomska tijela koja zauzimaju poziciju između manje gusto naseljenih otvorenih skupova i malenih, kompaktnih galaksija.

Napredna astronomska promatranja otkrila su da su karakteristike i populacije zvijezda unutar kuglastih skupova iznimno raznolike i kompleksne, čime je postalo jasno da procesi njihovog nastanka još uvijek nisu u potpunosti razjašnjeni.

Ipak, jedna je značajka zajednička svim kuglastim skupovima: njihova izuzetna stabilnost i sposobnost da očuvaju svoju strukturu kroz dugi niz godina, što upućuje na to da su generalno vrlo stari i obuhvaćaju brojne zvijezde velike starosti. Kuglasti skupovi, stoga, mogu se smatrati kozmičkim “fosilima” koji, slično zemaljskim fosilima, nude dragocjen uvid u rane faze formiranja zvijezda unutar galaksija, kao što je to slučaj s NGC 1841.