• Svemir
  • Farfarout: Potvrđen najudaljeniji objekt u Sunčevom sustavu

Farfarout: Potvrđen najudaljeniji objekt u Sunčevom sustavu

farfarout-asteroid

Godinu dana nakon što je izvorno otkriven, Farfarout je sada službeno potvrđen kao najudaljeniji objekt od Sunca.

Znanstvenici su potvrdili otkriće najudaljenijeg objekta u Sunčevom sustavu, znanstveno označenog 2018 AG37 i popularno poznatog kao FarFarOut. Godina na njemu traje oko 10 zemaljskih stoljeća, a i sam je možda ledeni patuljasti planet, kako navodi Minor Planter Center.

Izvorno otkriće AG37 iz 2018. godine (ili FarFarOut) najavili su prošle veljače Scott Sheppard iz Instituta Carnegie i kolege koji traže vrlo udaljene transneptunske objekte, uključujući Deveti planet. Pretpostavlja se da njegova masa može biti jednaka 5-10 zemaljskih masa, a nalazi se 300-1000 astronomskih jedinica od Sunca. Sheppardova grupa posjeduje otkriće prethodnog rekordnog objekta VG 18 (ili FarOut) iz 2018. godine.

Prve slike FarFarOuta u vrijeme otkrića (početkom 2018.) dobivene su pomoću 8-metarskog teleskopa Subaru smještenog na Havajima. Da bi potvrdili otkriće, znanstvenici su morali provesti dodatna promatranja objekta pomoću Magellanovih teleskopa i teleskopa Gemini North kako bi utvrdili parametre njegove orbite.

FarFarOut u tamnom svemiru. Izvor: Scott S. Sheppard / Carnegie Institution for Science

Planetolozi su uspjeli utvrditi da je prosječna udaljenost od 2018 AG37 do Sunca 132 astronomske jedinice. Za usporedbu, Pluton je od Sunca udaljen samo 39 astronomskih jedinica. Objekt ima vrlo izduženu orbitu čiji je perihel 27 astronomskih jedinica od Sunca, a afel 175 astronomskih jedinica od naše zvijezde.

Godina na FarFarOutu traje oko tisuću zemaljskih godina. Pretpostavlja se da je objekt stekao izduženu orbitu zbog gravitacijske interakcije s Neptunom, čiju orbitu prelazi dok se kreće.

Znanstvenici vjeruju da bi 2018 AG37 mogao biti ledeni patuljasti planet, jer se procjenjuje da je veličina objekta, na temelju promatrane svjetline, 400 kilometara u širini. Treba napomenuti da je FarFarOut samo nadimak, službeno će ime biti odobreno u sljedećih nekoliko godina.

Nažalost, 2018 AG37 neće moći pomoći znanstvenicima u potrazi za Devetim planetom – zanimaju ih objekti koji ne potpadaju pod gravitacijski utjecaj Neptuna, poput Sedne ili 2012 VP113.

Deveti planet važan je ne samo za znanstvenike već i za ljubitelje svemira u sklopu građanskog znanstvenog projekta “Backyard Worlds: Planet 9”.

U svakom slučaju, korisno ili ne, otkriće 2018 AG37, prema otkrivačima, ojačava položaj hipoteze o Planetu X i približit će astronomima njegovo otkriće. Međutim, ne slažu se svi znanstvenici s pretpostavkom o postojanju devetog planeta.

Primjerice, u lipnju prošle godine skupina istraživača pod vodstvom Anna-Marije Madigan iznijela je i potkrijepila tezu da se sličnost parametara orbita objekata udaljenih od Sunca može objasniti bez uvođenja planete X u izračune – dovoljno je uzeti u obzir njihovu interakciju sa svemirskim otpadom i međusoban odnos.

Howell, E. (2021, February 11). ‘Farfarout’ is officially the most distant object in our solar system.
• Letzter, R. (2021, February 11). Most distant object in our solar system spotted. but it’s not planet nine.
• Lewis, S. (2021, February 11). Astronomers confirm orbit of most distant object ever discovered in our solar system – nicknamed “Farfarout”. • Starr, M. (n.d.). Astronomers just confirmed the most distant known object in the solar system.
• UH News. (2021, February 10). ‘Farfarout!’ solar system’s most DISTANT Planetoid confirmed.