• Svemir
  • Eksplozija koja se događa jednom u životu stvorit će ‘novu’ zvijezdu na nebu

Eksplozija koja se događa jednom u životu stvorit će ‘novu’ zvijezdu na nebu

T CrB. Umjetnička interpretacija: zasluge NASA/CXC/M. Weiss.

Svake noći sada (samo što nije…), na noćnom nebu može se pojaviti “nova zvijezda” ili nova. Iako neće osvijetliti cijelo nebo, ovo je posebna prilika da vidimo rijedak događaj koji je obično teško unaprijed predvidjeti.

T Coronae Borealis… Zvijezda koja će zasjati

Zvijezda o kojoj je riječ je T Coronae Borealis (T CrB). Nalazi se u zviježđu Sjeverne krune, koja je vidljiva na sjevernoj hemisferi, ali se može vidjeti i na sjevernom nebu iz Australije i Novog Zelanda tijekom sljedećih nekoliko mjeseci.

Kako objašnjavaju Tanya Hill, viša kustosica za astronomiju u Museums Victoria i počasna članica Sveučilišta u Melbourneu, te Amanda Karakas, izvanredna profesorica na Školi fizike i astronomije Sveučilišta Monash, većinu vremena T CrB, koja je udaljena 3000 svjetlosnih godina, je previše slaba da bi se vidjela golim okom. Međutim, otprilike svakih 80 godina, ona sjajno eruptira. Tijekom svog vrhunca, zvijezde su pogonjene nuklearnim fuzijskim reakcijama duboko unutar svojih jezgri. Najčešće, vodik se pretvara u helij stvarajući dovoljno energije da zvijezda ostane stabilna i sjaji milijardama godina.

Međutim, T CrB je daleko prošla svoj vrhunac i sada je zvjezdani ostatak poznat kao bijeli patuljak. Njena unutarnja nuklearna vatra je ugašena, dopuštajući gravitaciji da dramatično komprimira mrtvu zvijezdu. T CrB također ima zvjezdanog pratioca – crvenog diva koji se napuhao ulazeći u starost. Bijeli patuljak prikuplja plin napuhanog crvenog diva, stvarajući ono što je poznato kao akrecijski disk oko mrtve zvijezde.

Materija se stalno gomila na zvijezdi koja je već komprimirana do svog maksimuma, uzrokujući kontinuirani porast tlaka i temperature. Uvjeti postaju toliko ekstremni da imitiraju ono što je nekoć bilo unutar jezgre zvijezde. Njena površina se zapali u nekontroliranoj termonuklearnoj reakciji.

Kada se to dogodi, energija koja se oslobađa čini da T CrB svijetli 1500 puta jače nego inače. Ovdje na Zemlji, ona se kratko pojavljuje na noćnom nebu. S ovim dramatičnim ‘resetiranjem’, zvijezda je tada izbacila plin, i ciklus može ponovno započeti.

Kako znamo da je vrijeme za erupciju?

T CrB je najsvjetlija od rijetke klase rekurentnih nova koje se ponavljaju unutar stotinu godina – vremenska skala koja omogućuje astronomima da otkriju njihovu rekurentnu prirodu.

Trenutno je poznato samo deset rekurentnih nova, iako više njih može biti rekurentno – samo na mnogo većim vremenskim skalama koje nije lako pratiti.

Najraniji poznati datum erupcije T CrB je iz godine 1217., temeljen na promatranjima zabilježenim u srednjovjekovnoj monaškoj kronici. Izvanredno je da astronomi sada mogu tako precizno predvidjeti njene erupcije sve dok nova slijedi svoj uobičajeni obrazac.

Dvije najnovije erupcije zvijezde – 1866. i 1946. – pokazale su iste karakteristike. Otprilike deset godina prije erupcije, svjetlina T CrB se malo povećala (poznato kao visoko stanje), a zatim je oko godinu dana prije eksplozije došlo do kratkog zatamnjenja ili pada svjetline.

T CrB je ušla u svoje visoko stanje 2015. godine, a pad svjetline uočen je u ožujku 2023., što je astronome stavilo u stanje pripravnosti. Što uzrokuje ove pojave, samo su neke od trenutnih misterija koje okružuju T CrB.

Kako možete vidjeti ovaj fenomen?

Počnite promatrati zvijezde sada! Dobro je naviknuti se na izgled Sjeverne krune kakva je sada, kako biste u potpunosti osjetili utjecaj “nove” zvijezde.

Sjeverna kruna trenutno doseže najbolju poziciju za promatranje (poznatu kao meridijanski prolaz). Što se sjevernije nalazite, to će sazviježđe biti više na nebu.

Očekuje se da će nova imati razumljivu svjetlinu (magnituda 2.5): otprilike svijetla kao Imai (Delta Crucis), četvrta najsvjetlija zvijezda u Južnom križu. Tako će biti lako vidljiva čak i iz gradske lokacije, ako znate gdje tražiti.

Nemamo puno vremena

Nemamo puno vremena kada se dogodi erupcija. Maksimalna svjetlina trajat će samo nekoliko sati; unutar tjedan dana T CrB će izblijedjeti i trebat će vam dvogled da je vidite. Gotovo je sigurno da će amaterski astronomi prvi obavijestiti profesionalnu zajednicu o trenutku kada T CrB eruptira.

Ovi astronomi rutinski prate zvijezde iz svojih dvorišta, nadajući se trenutku “što ako”, te time popunjavaju važnu prazninu u promatranjima noćnog neba.

Američka udruga za promatranje varijabilnih zvijezda (AAVSO) ima evidenciju s više od 270,000 podnesenih promatranja samo za T CrB. Amaterski astronomi surađuju ovdje i diljem svijeta kako bi neprekidno pratili T CrB zbog prvih znakova erupcije. Nadamo se da će nova eruptirati kako se očekuje prije listopada.