Znanost

Drevno oceansko dno pronađeno na granici jezgre i plašta?

Ova slika prikazuje podzemno skeniranje u kojem seizmički valovi generirani potresima na južnoj polutci uzorkuju ULVZ strukturu na granici jezgre i Zemljinog plašta. Zasluge: Drs. Edward Garnero i Mingming Li na Sveučilištu Arizona.

Tanki, gusti sloj

Istraživači sa Sveučilišta u Alabami otkrili su gust, tanak sloj onoga što je vjerojatno drevno morsko dno između Zemljinog jezgra i plašta. Rezultati, objavljeni u časopisu Science Advances, postignuti su globalnim seizmičkim snimanjem.

Drevno morsko dno na granici jezgra i plašta

Prethodno viđen samo u izoliranim dijelovima, najnoviji podaci ukazuju da bi ovaj sloj drevnog morskog dna mogao prekriti granicu jezgra i plašta. Potonuo pod zemlju davno kada su se Zemljine ploče pomicale, ova zona ultra-niske brzine (ULVZ) gušća je od ostalog dubokog plašta, usporavajući seizmičke valove ispod površine.

Seizmičko snimanje otkriva složenu unutarnju strukturu

Dr. Samantha Hansen, profesorica geoloških znanosti na Sveučilištu u Alabami s George Lindahl III katedrom, objasnila je da seizmička istraživanja pružaju najvišu rezoluciju snimanja unutarnje strukture Zemlje. Istraživanje uspostavlja važne veze između plitke i duboke strukture Zemlje te procese koji pokreću planet.

Međunarodni napori

Zajedno s dr. Hansen, koautori članka uključuju istraživače sa Sveučilišta Arizona State i Sveučilišta Leeds u Ujedinjenom Kraljevstvu. Tim je prikupljao podatke tri godine, koristeći 15 stanica na antarktičkoj mreži kako bi stvorio sliku Zemlje ispod.

Kartiranje promjenjivog sloja materijala

Projekt je prvi put u visokoj rezoluciji mogao istražiti velik dio južne hemisfere. Istraživači su identificirali neočekivanu energiju u seizmičkim podacima, kartirajući promjenjivi sloj materijala koji je tanki kao olovka u usporedbi s debljinom dominantnih slojeva Zemlje. Ovaj sloj naziva se zona ultra-niske brzine (ULVZ) zbog svojih jakih smanjenja brzine valova.

Drevna morska dna i ULVZ-ovi

ULVZ-ove se može objasniti potonućem bivših morskih dna do granice jezgra i plašta. Morski materijal prenosi se u unutrašnjost Zemlje u zonama subdukcije, gdje se susreću tektonske ploče i jedna se uranja ispod druge. Tijek vremena, sporo kretanje stijena plašta gura potopljene oceanske materijale da se skupljaju duž granice jezgra i plašta.

“Planine” na granici jezgra i plašta

ULVZ-ovi, slični podzemnim planinama na granici jezgra i plašta, variraju u visini od manje od 5 kilometara do preko 40 kilometara. Ove “planine” igraju ključnu ulogu u regulaciji planetarnog magnetskog polja olakšavajući raspršivanje topline iz jezgra. Osim toga, materijal drevnog morskog dna ulazi u plume plašta koje se, kroz vulkanske erupcije, vraćaju natrag na površinu.