Astronomija

Drevne zvijezde su stvorile izuzetno teške elemente

Svemirski teleskop Hubble snimio je detaljan pogled na veliku spiralnu galaksiju NGC 3227 i njezinu pratilju, eliptičnu galaksiju nazvanu NGC 3226, zajedno sa slabim plimnim strujama plina i prašine koji ih povezuju (©NASA, ESA i H. Ford (Sveučilište Johns Hopkins).

Nova studija objavljena u časopisu Science otkriva fascinantne detalje o prvim zvijezdama svemira, nazivajući ih monstruoznim zvijezdama zbog njihove ogromne mase, koja premašuje masu Sunca i do 300 puta. Te prvobitne zvijezde, sastavljene uglavnom od vodika i helija, bile su kolijevka težih elemenata koji su kroz njihov kratki životni vijek izbačeni u kosmički prostor, postavši temelj za sve što danas vidimo na nebu.

Istraživači ističu da, osim vodika, helija i nekoliko tragova drugih laganih elemenata, praktički svi atomi koji nas okružuju nastali su kroz astrofizičke procese poput supernova, sudara neutronskih zvijezda i visokoenergetskih sudara čestica. Posebno je istaknut r-proces, složeni mehanizam koji u supernovama i sudarima neutronskih zvijezda omogućuje brzo hvatanje neutrona od strane atomske jezgre, rezultirajući stvaranjem težih elemenata, uključujući i uranij-238, najteži prirodni element.

Međutim, nova spoznaja ove studije ukazuje na mogućnost da je r-proces u prvim generacijama zvijezda mogao stvoriti elemente s atomskim masama znatno većim od 260. Analizirajući 42 zvijezde u Mliječnom putu čiji je elementarni sastav dobro poznat, tim je otkrio da obilnost nekih elemenata, poput srebra i rodija, ne odgovara predviđenim vrijednostima r-procesa nukleosinteze. To upućuje na to da bi ovi elementi mogli biti ostatci raspadanja od mnogo težih jezgara.

Osim r-procesa, postoji još nekoliko mehanizama stvaranja teških elemenata, uključujući p-proces i s-proces. No, oni ne omogućuju brzo akumuliranje mase potrebno za stvaranje elementa težih od uranija, što ukazuje na to da je samo u hipermasivnim zvijezdama prve generacije moguća takva sinteza.

Ovime studija sugerira da prve zvijezde svemira nisu samo stvorile osnove za današnje nebeske objekte, već su potencijalno pridonijele i stvaranju ultra-teških elemenata daleko izvan granica uranija. Iako će ti elementi, osim ako ne postoji određeni otok stabilnosti, vjerojatno odavno biti raspadnuti, njihovo postojanje i dalje pruža dragocjene uvide u r-proces i njegove granice, otvarajući nova vrata u razumijevanju složenosti svemira koji nas okružuje.