• Svemir
  • Divovski planeti: Zaštitnici ili uništitelji života u svemiru?

Divovski planeti: Zaštitnici ili uništitelji života u svemiru?

Ilustracija dva planeta i zvijezde u sustavu TOI-4600 Zasluge: Zasluge: Tedi Vick

Uloga divovskih planeta u uništavanju života

Divovski plinoviti planeti mogu djelovati kao agenti kaosa, smanjujući šanse za razvoj života na planetima sličnim Zemlji koji kruže oko drugih zvijezda. Najnovija istraživanja otkrivaju da divovski planeti u nekim planetarnim sustavima imaju tendenciju izbacivati manje planete iz orbite te prouzročiti kaos u njihovim klimatskim uvjetima.

Jupiter, najveći planet u našem solarnom sustavu, igra ključnu ulogu u zaštiti Zemlje. Njegovo ogromno gravitacijsko polje odvraća komete i asteroide koji bi inače mogli pogoditi Zemlju, stvarajući stabilno okruženje pogodno za život. No, u svemiru divovski planeti ne pružaju nužno istu zaštitu manjim, stjenovitim planetima u svojim susjedstvima.

Zastrašujući utjecaj divovskih planeta

Članak objavljen u The Astronomical Journal detaljno opisuje kako gravitacijsko djelovanje masivnih planeta u obližnjem zvjezdanom sustavu može izbaciti njihove planetarno slične susjede iz “zone pogodne za život”. Ta se zona definira kao raspon udaljenosti od zvijezde unutar kojeg su uvjeti dovoljno topli za postojanje tekuće vode na površini planeta, što omogućuje život.

Za razliku od većine poznatih solarnih sustava, četiri divovska planeta u HD 141399 su smještena dalje od svoje zvijezde. To ih čini dobrom usporedbom s našim solarnim sustavom, gdje su Jupiter i Saturn također relativno udaljeni od Sunca.

“Kao da imamo četiri Jupitera koji djeluju poput kugli za rušenje, izbacujući sve iz ravnoteže”, izjavio je Stephen Kane, astrofizičar sa Sveučilišta u Kaliforniji, Riverside i autor spomenutog članka.

Uzimajući u obzir podatke o planetima u tom sustavu, Kane je izveo niz računalnih simulacija kako bi bolje razumio utjecaj tih četiri divovska planeta. Posebno ga je zanimalo istraživanje zone pogodne za život u tom zvjezdanom sustavu i mogućnost održavanja stabilne orbite Zemlje unutar nje.

“Odgovor je da, ali vrlo je malo vjerojatno. Postoje samo odabrana područja gdje gravitacijski utjecaj divovskih planeta ne bi izbacio stjenoviti planet iz orbite, bacajući ga izvan zone”, rekao je Kane.

Upozorenje za buduća istraživanja

Dok ovaj rad pokazuje kako divovski planeti izvan zone pogodne za život mogu uništiti šanse za život, drugi povezani članak istražuje kako bi jedan veliki planet unutar zone imao sličan učinak.

Također objavljen u The Astronomical Journal, ovaj drugi rad istražuje zvjezdani sustav GJ 357, udaljen svega 30 svjetlosnih godina od Zemlje. Kao referenca, procjenjuje se da je promjer naše galaksije 100.000 svjetlosnih godina, što znači da je ovaj sustav “definitivno u našem susjedstvu”, kako kaže Kane.

Prethodna istraživanja otkrila su da planet u ovom sustavu, imenom GJ 357 d, boravi unutar zone pogodne za život te ima masu oko šest puta veću od mase Zemlje. Međutim, u ovom radu pod nazivom “Agent kaosa”, Kane sugerira da bi masa mogla biti znatno veća.

“Postoji mogućnost da GJ 357 d ima masu i do 10 masa Zemlje, što znači da vjerojatno nije terestrijalnog tipa, te stoga ne bi mogao podržavati život kakvog mi poznajemo”, rekao je Kane.

U drugom dijelu rada, Kane i njegova suradnica Tara Fetherolf, postdoktorska suradnica iz planetarne znanosti na UCR-u, pokazuju da ako je planet znatno veći nego što se prethodno mislilo, sigurno će onemogućiti postojanje Zemlji sličnih planeta u zoni pogodnoj za život u svojoj blizini.

Iako postoji nekoliko odabranih lokacija unutar zone pogodne za život gdje bi Zemlja potencijalno mogla boraviti, njihove orbite bile bi izrazito eliptične oko zvijezde. “Drugim riječima, takve orbite bi stvorile ekstremne klime na tim planetima”, zaključio je Kane. “Ovaj rad je zapravo upozorenje da, kada pronađemo planete unutar zone pogodne za život, ne smijemo automatski pretpostaviti da su sposobni podržati život.”

Ovi radovi na kraju pokazuju koliko je neobično pronaći pravi skup uvjeta za podršku životu izvan našeg solarnog sustava. “Naša istraživanja daju nam više razloga za zahvalnost na posebnoj planetarnoj konfiguraciji koju posjedujemo u našem solarnom sustavu”, zaključio je Kane.