Crveni superdiv Betelgez mogao bi uskoro eksplodirati

Crveni superdiv Betelgez

Crveni superdiv Betelgez, smješten u sazviježđu Oriona, uskoro bi mogao eksplodirati u supernovu, nadmašujući sjaj punog mjeseca. Zanimljivo je da bi ovaj zvjezdani spektakl mogao biti vidljiv čak i tijekom dnevnih sati, osvajajući naše poglede neusporedivom svjetlošću sa Zemljine točke gledišta.

Nepredvidljivi Betelgez: Tempirana bomba?

Pitanje “kada će Betelgez eksplodirati?” dugo je bila trajna zagonetka. Predviđanja se kreću od danas do tisuću godina u budućnosti. Međutim, od 2019. godine, ciklusi zvijezde koji se mijenjaju od svijetlih do tamnih izazvali su znatiželju. Dodatno uzbuđenje donosi nedavno objavljena studija koja predlaže da bi vremenski okvir za supernovu Betelgeusea mogao biti ne tisuće godina, već samo nekoliko desetljeća.

Zvjezdana snaga: Stellar nucleosynthesis u srcu misterija

Fokus rada je na stelarnoj nukleosintezi, procesu koji napaja sjaj zvijezda. On uključuje fuziju jednostavnih atoma u složenije unutar zvijezda, proizvodeći energiju kao nusprodukt. Kada se nuklearno gorivo zvijezde iscrpi, to rezultira eksplozijom supernove.

Sljedeća galaktička supernova: Je li Betelgez taj?

Hideyuki Saio iz Instituta za astronomiju na Sveučilištu Tohoku, glavni autor studije, s pouzdanjem predstavlja Betelgeza kao vjerojatnog kandidata za nadolazeću galaktičku supernovu. Ova je izjava izazvala uzbuđenje unutar astronomske zajednice, s obzirom na rijetkost svjedočenja supernove unutar našega Mliječnog puta.

Sudbina Betelgeza: Blizu kraja svog vijeka?

Studija sugerira da je Betelgeza u svojoj završnoj fazi izgaranja ugljika u jezgri, fazi koja traje oko 1000 godina za masivne zvijezde. Ako je to točno, mogli bismo biti blizu svjedočenju grandioznog finala Betelgeza, potencijalno unutar nekoliko desetljeća.

Nesigurnosti u zvijezdama: Ostale mogućnosti su i dalje moguće

Određivanje točne evolucijske faze zvijezde je izazovno, jer površinski uvjeti ne mijenjaju se značajno tijekom završnih faza iscrpljivanja ugljika. Unutarnji procesi zvijezde otkrivaju njene tajne. Autori priznaju da, unatoč opservacijskim podacima i modeliranju, točna faza izgaranja ugljika u jezgri Betelgeza ostaje misterij. Stoga supernova još uvijek može biti neko vrijeme daleko.

Sudbina Zemlje: Nema opasnosti od udaljene supernove

Možemo biti sigurni da eksplozija Betelgeza neće predstavljati prijetnju našem planetu. Doista smo dovoljno daleko – četiri puta udaljeni od opasne zone udaljenosti od 160 svjetlosnih godina – da supernova bude bezopasna. Umjesto toga, stanovnici Zemlje bit će počašćeni zadivljujućim pogledom na iznimno svijetlu zvijezdu koja osvjetljava noćno nebo.

Novo nebo Oriona: Posljedice supernove

Dok profesionalni astronomi s nestrpljenjem očekuju novu sliku za proučavanje, amaterski promatrači zvijezda i povremeni promatrači oplakivat će gubitak briljantne crvene zvijezde Oriona, Betelgeza, kada konačno eksplodira, ostavljajući prazninu na desnom ramenu nebeskog lovca.