Astronomija

Betelgez je izgleda uništio manju zvijezdu

Fotografije Betelgeza u razdoblju nekoliko mjeseci tijekom njegovog "Velikog zatamnjenja". Izvor: M. Montargès et al. / ESO

Misteriozne promjene sjaja crvenog superdiva Betelgeza

Betelgez, jedan od najsjajnijih crvenih superdivova na našem nebu, u posljednje vrijeme privlači pažnju astronoma zbog iznenadnih promjena u intenzitetu svog svjetla. U protekloj godini zvijezda je zabilježila pad sjaja za gotovo 50%, izazvavši nagađanja o mogućoj eksploziji u obliku supernove.

Međutim, najnovija istraživanja pružaju drugačiju perspektivu na ponašanje Betelgeza koja nije povezana s nedavnim promjenama sjaja. Prema novom istraživanju, postoji mogućnost da je Betelgez u svojoj prošlosti uništio manji prateći objekt –  jednu manju zvijezdu.

Otkrića nove studije o Betelgezu

Istraživanje koje je vodio Sagiv Shiber s Odjela za fiziku i astronomiju Sveučilišta Louisiana ne pruža odgovore na razlog nedavnih varijacija u sjaju Betelgeza, ali otvara nova pitanja o prošlosti. Ovaj znanstveni rad sugerira zanimljivu hipotezu – da je Betelgez možda nekad imao pratioca kojeg je kasnije “apsorbirao.”

Astronomi već dulje vrijeme znaju da se mnoge masivne zvijezde formiraju i postoje unutar binarnih sistema, gdje se tijekom evolucije često događaju interakcije između zvijezda. U rijetkim slučajevima, ovi binarni sustavi mogu rezultirati spajanjem dviju zvijezda, što bi moglo objasniti trenutnu izolaciju Betelgeza.

Implikacije spajanja za Betelgez

Simulacije provedene u sklopu istraživanja pokazale su kako bi spajanje zvijezde od 16 solarnih masa s manjom zvijezdom od 4 solarne mase moglo rezultirati nizom značajnih događaja. To uključuje razmjenu energije i materijala, uzrokujući snažan puls koji bi putovao kroz vanjske slojeve zvijezde te moguće izbacivanje materijala u svemir.

Zanimljivo je da se brzina rotacije Betelgeza, koja iznosi oko 5,5 km/s, razlikuje od očekivane i može ukazivati na prethodno spajanje. Naime, naš Sunce se okreće oko svoje osi s brzinom od 2 km/s, što je znatno sporije u usporedbi s Betelgezom.

V838 Monocerotis kao presedan

Sličan fenomen zabilježen je kod V838 Monocerotisa, koji je privukao pažnju astronomskog svijeta 2002. godine kada je doživio iznenadno pojačanje sjaja. Istraživanja su sugerirala da je uzrok bio upravo spoj dviju zvijezda, čime je postavljen presedan za ovakve astronomske događaje.

Nova studija ne potvrđuje s apsolutnom sigurnošću da se spajanje dogodilo, ali pretpostavka je vrlo izgledna. Još uvijek ima mnogo nepoznanica o procesu spajanja zvijezda i posljedicama koje to nosi. Autori studije nadaju se da će daljnja istraživanja pružiti bolje razumijevanje ovih neobičnih kozmičkih događaja.

Iako nedavna promjena sjaja Betelgeza nije direktno povezana s potencijalnim spajanjem, ta pojava može biti dio bogate povijesti ove zvijezde. Njegova buduća supernova eksplozija još uvijek je predmet proučavanja, a moguće prethodno spajanje samo dodaje još jednu intrigantnu zagonetku u već kompleksnu sliku evolucije Betelgeza.