Astronomija

Astronomi su pronašli najudaljeniji “opušteni” skup galaksija

Astronomi su pronašli najudaljeniji opušteni skup galaksija

U pionirskom otkriću, astronomi su uočili najudaljeniji “opušteni” skup galaksija do sada, netaknut turbulencijama sukoba s drugim galaktičkim skupinama. Ovo otkriće postavlja temelje za razumijevanje strukture svemira i njegove evolucije tijekom milijardi godina.

Da bi otkrili ovaj daleki, mladi, opušteni, najudaljeniji skup galaksija, znanstvenici su koristili podatke iz NASA-inog Chandra X-ray Observatoryja, sada već povučenog Spitzer Space Teleskopa, South Pole Teleskopa i projekta Dark Energy Survey u Čileu. Nalazi su dokumentirani u nizu od tri znanstvena rada.

Najudaljeniji “opušteni” skup galaksija

Nazvan SPT-CL J2215-3537, ili SPT2215 za kraće, skup je nevjerojatnih 8,4 milijarde svjetlosnih godina daleko. Njegova rana postojanost – kada je svemir bio star samo 5,3 milijarde godina, nasuprot sadašnjih 13,8 milijardi – sugerira da je sazrio brže od svojih vršnjaka i posljednjih milijardu godina proveo u relativnom miru. Astronomi procjenjuju da je masa SPT2215-a astronomska, 700 bilijuna puta veća od mase Sunca.

Skupovi galaksija, spektakularna amalgamacija desetaka do stotina galaksija, vrućeg plina i tamne tvari, evoluiraju tijekom vremena spajanjem s drugim skupovima, uzrokujući fluktuacije u plinu skupa. Međutim, plin može postići mirnu, glatku teksturu kada mu se da dovoljno vremena da se “opusti” bez spajanja.

Svemirska neobičnost: Tihi skup SPT2215

“Do sada nismo vidjeli opušteni skup galaksija udaljen kao SPT2215”, rekao je Michael Calzadilla s MIT-a, glavni autor jednog od radova, koji je potvrdio “opušteni” status skupa i opisao njegova ključna svojstva.

Centar SPT2215 skriva masivnu galaksiju s kolosalnom crnom rupom. Calzadillin rad otkrio je opsežno novo formiranje zvijezda unutar ove centralne galaksije. Opušteno stanje skupa omogućuje vrućem plinu da se ohladi, stvarajući pogodne uvjete za formiranje zvijezda.

Uloga crnih rupa u formiranju zvijezda

Ogromna crna rupa u srcu skupa utječe na brzinu kojom se plin hladi da bi se formirale zvijezde. Ako crna rupa pokreće previše snažnih erupcija, većina plina skupa ne može se dovoljno ohladiti da bi stvorila novu seriju zvijezda. Jedinstveno, ogromna crna rupa u SPT2215 ne čini se da ometa takvo hlađenje.

Još jedna zanimljiva značajka SPT2215 je osamljenost njegove centralne galaksije. Njene najbliže vršnjakinje udaljene su oko 600 000 svjetlosnih godina, što znanstvenicima daje razlog za vjerovanje da je SPT2215 ostao bez spajanja otprilike posljednjih milijardu godina.

Skup galaksija koji prkosi očekivanjima

Ovo otkriće suprotstavlja se prevladavajućim pretpostavkama, jer skupovi galaksija u ovoj eri svemira obično još rastu i prolaze kroz poremećaje povezane sa spajanjem. Mirno stanje SPT2215 u turbulentnom svemiru izaziva znatiželju. “To je kao da otkrijete besprijekornu kuhinju odmah nakon žurbe s večerom”, rekla je Lindsey Bleem iz Nacionalnog laboratorija Argonne.

“Opušteni skupovi poput SPT2215 poslužit će kao kozmička mjerilo za bolje razumijevanje širenja svemira”, rekao je Adam Mantz sa Sveučilišta Stanford. Otkrivanje udaljenih objekata poput ovog poboljšava naše razumijevanje kozmičke ekspanzije i tamne energije koja ga pokreće.