Astronomi su otkrili novi planet veličine Zemlje

Međunarodni tim astronoma otkrio je novi planet veličine Zemlje, udaljen samo 55 svjetlosnih godina, koji kruži oko ultra-hladnog crvenog patuljka. Ovo je tek drugi planet ove vrste otkriven oko takve zvijezde.

Nazvan SPECULOOS-3 b, planetu treba oko 17 sati da napravi orbitu oko zvijezde koja je više nego dvostruko hladnija od našeg Sunca, deset puta manje masivna i stotinu puta manje sjajna. Dani i noći na SPECULOOS-3 b čine se beskonačnima: planet je vjerojatno plimno zaključan, što znači da ista strana – “dnevna strana” – uvijek gleda prema zvijezdi, slično kao što naš Mjesec uvijek pokazuje istu stranu Zemlji. Otkriće, objavljeno u časopisu Nature Astronomy, ostvareno je u okviru projekta SPECULOOS, koji vodi Sveučilište u Liègeu, Belgija, u suradnji sa sveučilištima u Birminghamu, Cambridgeu, Bernu i Massachusetts Institute of Technology. SPECULOOS (Search for Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) osnovan je s ciljem traženja egzoplaneta koji kruže oko ultra-hladnih patuljastih zvijezda koristeći mrežu robotskih teleskopa smještenih širom svijeta.

Ultra-hladne patuljaste zvijezde

Ultra-hladne patuljaste zvijezde su iznimno česte, čine oko 70% zvijezda u Mliječnoj stazi. No, one su također vrlo slabe i raštrkane po nebu, pa znanstvenici moraju promatrati podatke s teleskopa tijekom nekoliko tjedana, prateći svaku zvijezdu pojedinačno kako bi otkrili tranzitne planete. “SPECULOOS smo osmislili specifično za promatranje obližnjih ultra-hladnih patuljastih zvijezda u potrazi za stjenovitim planetima koji se dobro prilagođavaju detaljnim studijama,” kaže Michaël Gillon, astronom sa Sveučilišta u Liègeu i glavni autor rada. “Godine 2017., naš SPECULOOS prototip koristeći TRAPPIST teleskop otkrio je poznati TRAPPIST-1 sustav sastavljen od sedam planeta veličine Zemlje, od kojih su neki potencijalno nastanjivi. To je bio izvrstan početak.”

Iako su većina opažanja ovog otkrića obavili teleskopi SPECULOOS-a na sjevernoj hemisferi, istraživači sa Sveučilišta u Birminghamu pridonijeli su nekim opažanjima obavljenim na SPECULOOS južnom opservatoriju, smještenom u pustinji Atacama u Čileu. Amaury Triaud, profesor ‘egzoplanetologije’ na Sveučilištu u Birminghamu, rekao je, “Otkriće SPECULOOS-3 pokazuje da naša svjetska mreža dobro funkcionira i spremna je otkriti još više stjenovitih svjetova koji kruže oko zvijezda vrlo male mase. Iako su ultra-hladne patuljaste zvijezde hladnije i manje od našeg Sunca, njihov životni vijek je preko stotinu puta duži – oko 100 milijardi godina – i očekuje se da će biti posljednje zvijezde koje će sjajiti u svemiru.”

Razvoj života oko takvih zvijezda

Ovaj dug životni vijek, vjeruju znanstvenici, mogao bi ponuditi prilike za razvoj života na planetima u orbiti. Dok se većina astronomskih podataka automatski analizira i planetarni kandidati često prvi put otkrivaju algoritmi prije nego ih pregledaju ljudi, u ovom slučaju to se nije dogodilo. Članovi tima SPECULOOS počeli su brzo pregledavati podatke čim su postali dostupni, a dr. Georgina Dransfield, bivša doktorandica na Sveučilištu u Birminghamu i trenutna postdoktorantica u Birminghamu, primijetila je planetarni signal i obavijestila cijelu suradnju.

Rekla je, “Mala veličina ultra-hladnih patuljaka olakšava otkrivanje malih planeta. SPECULOOS-3 b je poseban po tome što njegove zvjezdane i planetarne karakteristike čine ga optimalnim ciljem za JWST, koji je sposoban dobiti informacije o sastavu koje čine njegovu površinu.” Sljedeći koraci za projekt mogli bi uključivati daljnja opažanja pomoću svemirskog teleskopa James Webb, koji bi pružio važne uvide u mineralogiju površine planeta i potencijal za atmosferu.