Astronomi otkrili novi egzoplanet mase Saturna

Koristeći NASA-in satelit TESS, otkriven je novi planet mase Saturna.

Međunarodni tim astronoma je, uz pomoć NASA-inog satelita za istraživanje tranzitnih egzoplaneta (TESS), otkrio novi planet mase Saturna koji orbitira oko zvijezde slične Suncu, poznate kao TOI-2447. Do sada je TESS identificirao više od 7.100 potencijalnih egzoplaneta (TESS objekti od interesa, ili TOI), od kojih je 445 potvrđeno. Od lansiranja u travnju 2018., satelit je usmjerio svoju potragu na oko 200.000 najsjajnijih zvijezda blizu Sunca, s ciljem pronalaska tranzitnih egzoplaneta, od malih stjenovitih svjetova do plinovitih divova.

Tim astronoma, predvođen Samuelom Gillom sa Sveučilišta Warwick u Velikoj Britaniji, sada potvrđuje još jedan TOI kojeg je pratio TESS. Otkrili su signal tranzita na svjetlosnoj krivulji TOI-2447, koji se pokazao planetarne prirode. Novo otkriveni egzoplanet dobio je oznaku TOI-2447 b, ili NGTS-29 b, jer su korišteni i podaci iz Next-Generation Transit Survey (NGTS) za potvrdu njegovog planetarnog statusa.

TOI-2447 b – egzoplanet mase Saturna

“TOI-2447 b identificiran je kao kandidat za tranzitni egzoplanet nakon jednog tranzitnog događaja dubine 1,3 posto i trajanja 7,29 sati u TESS sektoru 31, te ranijeg tranzitnog događaja iz 2017. godine u NGTS podacima,” objašnjavaju istraživači.

Novo pronađeni egzoplanet ima radijus od 0,86 Jupiterovih radijusa i masu od 0,39 Jupiterovih masa. Orbitira oko svoje matične zvijezde svakih 69,34 dana, na udaljenosti od 0,35 astronomskih jedinica. Procijenjena ravnotežna temperatura TOI-2447 b iznosi 414 K, što je niže od većine planeta otkrivenih pomoću TESS-a.

Matična zvijezda TOI-2447 (poznata i kao TIC-1167538) je sjajni patuljak spektralnog tipa G9V. Ima veličinu i masu sličnu Suncu. Procjenjuje se da je zvijezda stara 2,1 milijardu godina i ima efektivnu temperaturu od približno 5.730 K.

Dodatni planeti u sustavu TOI-2447

Istraživači su također prikupili snažne dokaze o postojanju dodatnih planeta koji orbitiraju oko TOI-2447. Identificirali su signal tranzita u NGTS podacima koji ne potječe od TOI-2447, već najvjerojatnije od nekog drugog tranzitnog objekta. Nadalje, pronašli su dokaze u radijalno-brzinskim podacima iz CHIRON visoko-rezolucijskog echelle spektrometra, što sugerira prisutnost vanjskog planeta s orbitalnim periodom od oko 150 dana. Međutim, potrebna su dodatna opažanja kako bi se potvrdila planetarna priroda ovih signala.

“Nastavljamo pratiti TOI-2447 fotometrijom i spektroskopijom kako bismo bolje karakterizirali ove signale i odredili svojstva dodatnih planeta u sustavu,” zaključuju autori rada.