Astronomija

Astronomi istražuju divovske zvijezde unutar zvjezdanog skupa NGC 6866

NGC6866

Pomoću svemirskih letjelica NASA-e, Kepler, i ESA-e, Gaia, međunarodni tim astronoma proveli su astro seizmička istraživanja šest divovskih zvijezda unutar zvjezdanog skupa NGC 6866. Istraživanje, objavljeno 24. kolovoza na predtiskovnom poslužitelju arXiv, pruža novu perspektivu o karakteristikama ovih zvijezda i samog skupa.

Otvoreni zvjezdani skupovi nastali su iz istog masivnog molekularnog oblaka, a predstavljaju skupine zvijezda koje su slabo gravitacijski povezane. Dosad je otkriveno preko 1.000 takvih skupova u Mliječnoj stazi, a znanstvenici neprestano tragaju za novima, želeći bolje razumjeti različite skupine zvijezda. Detaljno proučavanje ovih skupova ključno je za bolje razumijevanje nastanka i evolucije naše galaksije.

NGC 6866, otkriven 1783. godine i poznat i kao OCL 183, relativno je mladi zvjezdani skup unutar zviježđa Labuda, udaljen oko 3.900 svjetlosnih godina. Iako je poznat više od dva stoljeća, mnoge karakteristike, uključujući i njegovu starost, još uvijek su predmet rasprava.

Zato je tim astronoma, pod vodstvom Karstena Brogaarda sa Sveučilišta u Bologni, odlučio iskoristiti oscilacije divovskih zvijezda unutar NGC 6866 kako bi bolje definirao karakteristike tog skupa. U tu svrhu kombinirali su podatke iz trećeg izdanja Gaia-inih podataka i fotometrijske svjetlosne krivulje dobivene pomoću svemirskog teleskopa Kepler.

“Pomoću podataka iz Gaia-e i spektroskopskih mjerenja identificirali smo šest divovskih zvijezda unutar NGC 6866. Za pet od tih zvijezda koristili smo fotometrijske podatke dobivene iz Keplerove misije,” pojasnili su istraživači.

Izabrane divovske zvijezde nalaze se u fazi gorenja helijske jezgre, a uključuju: KIC 8461659, KIC 8329894, KIC 8395903, KIC 8264549, KIC 7991875 i KIC 8264592. Sve imaju slične efektivne temperature, oko 5,100 K.

Istraživanje je pokazalo da ove divovske zvijezde imaju prosječni radijus od približno 10,1 solarnih radijusa i prosječnu masu od oko 2,8 solarnih masa. Otkriveno je da su manje nego što su trenutačni zvjezdani modeli predviđali.

Prema istraživanju, starost ovih zvijezda varira između 443 i 580 milijuna godina. Uspoređujući prikupljene podatke s modelima zvjezdanih evolucijskih putova, procijenjeno je da je starost skupa NGC 6866 oko 430 milijuna godina, što ga čini mlađim nego što se ranije smatralo.

Istraživači vjeruju da će buduće astro seizmičke misije, poput planirane ESA-ine misije za visokopreciznu astro seizmologiju zvjezdanih polja, HAYDN, otkriti još više detalja o karakteristikama zvijezda unutar NGC 6866 i drugih mladih zvjezdanih skupova.