Astronomija

Analizirani prvi uzorci udaljene strane Mjeseca iz misije Chang’e-6

Chang'e-6 na površini Mjeseca. Zasluge: CNSA.

Kineski znanstvenici postigli su značajan uspjeh analizom prvih uzoraka prikupljenih s udaljene strane Mjeseca, u sklopu misije Chang’e-6. Ovaj izniman korak u istraživanju Mjeseca omogućuje nove uvide u njegovu geološku prošlost i evoluciju, čime se otvaraju vrata budućim znanstvenim otkrićima.

Prema riječima profesora Li Chunlaija iz Nacionalnog astronomskog opservatorija Kineske akademije znanosti (NAOC), ovi uzorci pružaju neprocjenjive informacije: “Kao prvi uzorci ikada prikupljeni s udaljene strane Mjeseca, omogućit će nam istraživanje do sada nedostupnih aspekata Mjeseca te produbiti naše razumijevanje unutarnjeg Sunčevog sustava.”

Prikupljeni uzorci otkrivaju ključne informacije o ranom razvoju Mjeseca, razlikama u vulkanskim aktivnostima između bliže i udaljene strane, povijesti udara na Mjesec te aktivnosti galaksije zabilježene u lunarnom tlu. Također, istraživanja će pomoći u boljem razumijevanju magnetskih anomalija, sastava kore i strukture mjesečeva plašta.

Prikupljanje i analiza uzoraka

Tijekom misije Chang’e-6, korištene su napredne tehnike bušenja i uzorkovanja, što je rezultiralo prikupljanjem 1.935,3 grama materijala iz bazena Južni pol-Aitken, najveće udarne strukture u Sunčevom sustavu. Udarne strukture su veliki krateri nastali snažnim udarima meteora ili asteroida, koji uzrokuju značajna oštećenja na površini planeta ili satelita. Ova specifična struktura smatra se najstarijom i najvećom udarnom bazenom na Mjesecu. Analiza prikupljenih uzoraka otkrila je mješavinu lokalnog bazaltnog materijala i stranog nebazaltnog materijala, čime je znanstvenicima pružen nov uvid u geološki sastav i povijest udaljene strane Mjeseca.

Chang'e-6 na površini Mjeseca. Zasluge: CNSA.
Chang’e-6 na površini Mjeseca. Zasluge: CNSA.

Mineralni sastav tla uključuje plagioklas, piroksen i ilmenit, dok je udio olivina iznimno malen. Ovi nalazi dodatno pojašnjavaju geološke razlike između bliže i udaljene strane Mjeseca.

Geokemijske regije Mjeseca

Mjesec je podijeljen u tri ključne geokemijske regije: Procellarum KREEP Terrane (PKT), Feldspatska visoravan (FHT) i Bazen Južni pol-Aitken (SPA). Upravo je regija SPA, smještena na udaljenoj strani Mjeseca, bila glavni fokus misije Chang’e-6. Znanstvenici vjeruju da uzorci prikupljeni iz ove regije mogu pružiti ključne informacije o nastanku Mjeseca, njegovom dubokom plaštu te o udarnim procesima koji su oblikovali površinu našeg satelita.

Prema profesoru Li Chunlaiju, “lokalni bazalti bilježe vulkansku povijest udaljene strane Mjeseca, dok nebazaltni fragmenti mogu ponuditi ključne uvide u sastav mjesečeve kore i dubokih slojeva plašta.”

Prije ove misije, svi prikupljeni uzorci potjecali su s bliže strane Mjeseca, što je ograničilo naše razumijevanje geološke raznolikosti Mjeseca. Zahvaljujući misiji Chang’e-6, znanstvenici sada imaju priliku istražiti udaljenu stranu, čime će biti omogućeno proširenje postojećih teorija o nastanku i evoluciji Mjeseca.

“Ovo je samo početak otkrića koja će redefinirati naše razumijevanje Mjeseca i njegovih geoloških procesa. Daljnje analize uzoraka bit će ključne za razumijevanje evolucije ne samo Mjeseca, već i drugih terestričkih planeta,” zaključuje profesor Li. Rezultati istraživanja objavljeni su 16. rujna u uglednom časopisu National Science Review.