Jeste li znali?

60 000 godina stara neandertalska špiljska umjetnost u Španjolskoj

Znanstvenici su otkrili crteže neandertalaca od prije 45 do 65 tisuća godina u španjolskoj špilji Ardales. Kemijska analiza pokazala je da je špiljska umjetnost u Španjolskoj ljudskog podrijetla, a arhaični ljudi donijeli su boju u špilju. Očito su krške formacije imale simboličnu ulogu među nekim skupinama neandertalaca.

Sve što trebate znati o neandertalskoj špiljskoj umjetnosti u Španjolskoj

Važna faza u razvoju čovječanstva bila je pojava simbolizma. Kao najstariji primjeri mogu poslužiti rupe napravljene na kamenju ili iscrtane trakom na kosti, ili vapnenačke grude oker boje. Na primjer, u Njemačkoj su pronađeni takvi rezovi na bjelokosti stari 300-400 tisuća godina.

Dugo se vjerovalo da se neandertalci uopće nisu bavili izradom umjetnina i nakita, što ih je izrazito razlikovalo od predaka modernih ljudi.

Uvriježeno je mišljenje da na kasnim neandertalskim nalazištima postoje crteži ili ukrasi koje su izradili pod utjecajem kromanjonaca koji su se već naselili u Europi. Nedavno je, međutim, sve više dokaza da su do simbolizma došli sami.

Položaj špilje i njezin shematski prikaz. Izvor: Afrika Marti i sur. / Zbornik radova Nacionalne akademije znanosti, 2021

Vjerojatno su neandertalci imali pogrebne rituale i bili su posebno pažljivi prema dječjim pokopima. Osim toga, poznato je da je ta arhaična populacija tražila komade stijene koji sadrže željezov oksid, pogodan za proizvodnju boja. Postoji nekoliko navodnih špilja u kojima su arheolozi otkrili neandertalske crteže, ali se njihov identitet dovodi u pitanje.

Africa Marti sa Sveučilišta u Barceloni, zajedno sa znanstvenicima iz Španjolske, Portugala, Francuske, Norveške i Njemačke, proveli su istraživanje drevne grafičke špiljske umjetnosti u Španjolskoj u Cuevi de Ardales. Radioizotopsko datiranje kalcita pokazalo je da se crveni pigment nije nanosio na zidove u isto vrijeme.

Najnoviji crteži nastali su prije otprilike 45,3 tisuće godina, a najraniji – prije najmanje 65,5 tisuća godina, odnosno pripadaju eri srednjeg paleolitika kada su neandertalci bili jedina ljudska populacija u Europi.

Krupni plan kule od stalagmita koju su oslikali neandertalci prije otprilike 60.000 godina. Izvor: Afrika Marti i sur. / Zbornik radova Nacionalne akademije znanosti, 2021

Analiza mikro uzoraka prikupljenih u špilji pokazala je da je boja mineralnog podrijetla i da se ne može tumačiti kao rezultat vitalne aktivnosti mikroorganizama ili prirodnog geološkog procesa.

Osim toga, morfologiju crteža karakteriziraju svijetle i bogate oznake okružene oreolima sa smanjenom koncentracijom crvene tvari, što je također u suprotnosti s pretpostavkom o prirodnom podrijetlu slika.

Rezultati studije pokazali su da su paleolitski umjetnici koristili komade minerala bogate željezom prikupljene izvan špilje. Znanstvenici nagađaju da su neandertalci u ovoj špilji naslikali barem dva različita vremenska razdoblja. Na to ukazuju datiranje i kemijska analiza samog pigmenta.

Znanstvenici su zaključili da je otkrivena špiljska umjetnost u Španjolskoj nastala kao posljedica ponašanja usmjerenog na ovjekovječenje simboličkog značenja prostora. Očigledno je da su krške formacije imale važnu ulogu u idejama nekih skupina neandertalaca.

• The Guardian. (2021, August 2). Spanish cave art was made By neanderthals, study confirms.
 Martí, A. P., Zilhão, J., d’Errico, F., Cantalejo-Duarte, P., Domínguez-Bella, S., Fullola, J. M., Weniger, G. C., & Ramos-Muñoz, J. (2021, August 17). The symbolic role of the underground world among Middle Paleolithic neanderthals. PNAS.
• O’Neill, M. (2021, August 2). Prehistoric cave ART: NEANDERTHALS indeed PAINTED Andalusia’s Cueva De Ardales. SciTechDaily.
• Wells, S. (2021, August 2). Look: Modern technology reveals art was central to NEANDERTHAL LIFE. Inverse.