Astronomija

NASA-in teleskop James Webb otkriva ‘vatromet’ oko mlade zvijezde

L1527 i protosvijezda (MIRI snimka). Izvor: Institut za svemirski teleskop.

NASA-in Svemirski teleskop James Webb snimio je spektakularne fotografije koje prikazuju dramatične procese u svemiru. Pomoću instrumenta za srednje infracrveno područje (MIRI), Webb je zabilježio prizor formiranja mlade zvijezde, prikazujući vatrenu strukturu koja označava mjesto nastanka vrlo mladog objekta. U središtu ove strukture nalazi se protosvijezda koja se razvija, prikupljajući materijal iz protoplanetarnog diska, vidljivog kao tamna crta sa strane.

Protosvijezda, stara oko 100.000 godina, još uvijek je okružena roditeljskim molekularnim oblakom, velikom regijom plina i prašine. Prijašnja promatranja objekta L1527 pomoću NIRCam-a (Near-Infrared Camera) omogućila su detaljan uvid u ovu regiju, prikazujući molekularni oblak i protosvijezdu u živopisnim bojama.

Izbacivanja materijala

NIRCam i MIRI otkrivaju efekte izbacivanja materijala, koji se emitira u suprotnim smjerovima duž rotacijske osi protosvijezde dok ona prikuplja plin i prašinu iz okolnog oblaka. Ova izbacivanja stvaraju udarne valove u okolnom molekularnom oblaku, koji se pojavljuju kao vlaknaste strukture.

Izbacivanja također oblikuju svijetlu formaciju unutar molekularnog oblaka, energizirajući okolnu materiju i uzrokujući svjetlucanje regija iznad i ispod nje. Ovaj fenomen nalikuje vatrometu koji osvjetljava oblačno noćno nebo. Za razliku od NIRCam-a, koji uglavnom prikazuje svjetlost odbijenu od prašine, MIRI omogućuje dublji uvid u učinke izbacivanja na najgušću prašinu i plinove u regiji.

Gusta ‘deka’ prašine u svemiru

Područja obojena u plavo, koja obuhvaćaju veći dio formacije, prikazuju molekule ugljika poznate kao policiklički aromatski ugljikovodici. Protosvijezda i gusta deka prašine i plinova koja je okružuje prikazani su crvenom bojom. (Crvene iskrice su optički artefakti teleskopa).

Između plavih i crvenih područja, MIRI otkriva bijelu regiju izravno iznad i ispod protosvijezde, koja nije tako vidljiva u prikazu NIRCam-a. Ova regija je mješavina ugljikovodika, ioniziranog neona i guste prašine, što pokazuje da protosvijezda izbacuje materijal daleko dok prikuplja materijal iz svog diska.

Kako protosvijezda stari i oslobađa energetske mlazove, postupno će konzumirati, uništavati i odgurivati većinu molekularnog oblaka. Mnoge strukture koje sada vidimo postupno će nestajati. Na kraju, kad protosvijezda završi s prikupljanjem mase, ovaj impresivni prikaz će se smiriti, a zvijezda će postati vidljivija teleskopima koji koriste vidljivu svjetlost.

Kombinirana promatranja

Kombinacija analiza iz blisko-infracrvene i srednje-infracrvene perspektive otkriva ukupno ponašanje ovog sustava, uključujući utjecaj središnje protosvijezde na okolnu regiju. Druge zvijezde u zviježđu Bika, gdje se nalazi L1527, formiraju se na sličan način, što može dovesti do poremećaja drugih molekularnih oblaka i utjecati na formiranje novih zvijezda.

Ova otkrića pružaju značajan uvid u dinamiku formiranja zvijezda, pomažući znanstvenicima da bolje razumiju procese koji vode nastanku zvijezda u našoj galaksiji.