• Astronomija
  • Masivno spajanje: Studija otkriva dokaze o porijeklu supermasivne crne rupe u središtu galaksije
Astronomija

Slika crne rupe. Zasluge: EHT.

Znanstvenici iz Centra za astrofiziku Nevade otkrili su dokaze koji sugeriraju da je supermasivna crna rupa Strijelac A* u središtu naše galaksije rezultat drevnog spajanja dviju crnih rupa. Ovi rezultati pružaju nove uvide u povijest razvoja Mliječnog puta i otvaraju put za buduća istraživanja supermasivnih crnih rupa.

Podrijetlo takozvanih supermasivnih crnih rupa—koje mogu imati masu veću od milijun puta mase Sunca i nalaze se u središtima većine galaksija—i dalje predstavlja jedan od najvećih misterija svemira. Sada su istraživači iz Nevada Center for Astrophysics (NCfA) otkrili uvjerljive dokaze koji sugeriraju da je supermasivna crna rupa u središtu Mliječnog puta, poznata kao Strijelac A* (Sgr A*), rezultat kozmičkog spajanja u prošlosti.

Studija, objavljena 6. rujna u časopisu Nature Astronomy, temelji se na nedavnim promatranjima Event Horizon Teleskopa (EHT), koji je 2022. godine snimio prvu izravnu sliku Sgr A*. EHT je rezultat globalne suradnje i koristi podatke iz osam radio-opservatorija širom svijeta kako bi stvorio golem, virtualni teleskop veličine Zemlje.

Astrofizičari s UNLV-a, Yihan Wang i Bing Zhang, koristili su podatke iz promatranja Sgr A* kako bi istražili kako je ova crna rupa mogla nastati. Supermasivne crne rupe rastu ili akumulacijom materije tijekom vremena, ili spajanjem dviju postojećih crnih rupa.

Tim iz UNLV-a istražio je različite modele rasta kako bi razumjeli neobičnu brzinu okretanja i neusklađenost Sgr A* u odnosu na kutni moment Mliječnog puta. Zaključili su da su ove karakteristike najbolje objašnjene velikim događajem spajanja između Sgr A* i druge supermasivne crne rupe, vjerojatno iz satelitske galaksije.

Vrsta i evolucija

“Ovo otkriće otvara nove puteve za razumijevanje rasta i evolucije supermasivnih crnih rupa,” rekao je Wang, vodeći autor studije i postdoktorand u NCfA pri UNLV-u. “Visoka rotacija Sgr A* i njezina neusklađenost ukazuju na to da se vjerojatno spojila s drugom crnom rupom, dramatično mijenjajući svoju rotaciju i orijentaciju.”

Koristeći napredne simulacije, istraživači su modelirali učinke spajanja i ispitivali scenarije koji odgovaraju opaženim svojstvima rotacije Sgr A*. Njihovi rezultati pokazuju da bi spajanje s omjerom mase 4:1 i nagnutom orbitalnom konfiguracijom moglo reproducirati promatrana svojstva rotacije.

“Ovo spajanje se vjerojatno dogodilo prije oko 9 milijardi godina, nakon spajanja Mliječnog puta s galaksijom Gaia-Enceladus,” objasnio je Zhang, ugledni profesor fizike i astronomije na UNLV-u te osnivač NCfA. “Ovaj događaj pruža dokaze za teoriju hijerarhijskog spajanja crnih rupa i daje uvid u dinamičku povijest naše galaksije.”

Sgr A* se nalazi u središtu naše galaksije, više od 27.000 svjetlosnih godina udaljena od Zemlje, a sofisticirani alati poput EHT-a omogućuju izravno snimanje i testiranje teorija o crnim rupama.

Znanstvenici smatraju da će otkrića iz ove studije imati značajan utjecaj na buduća istraživanja pomoću nadolazećih svemirskih detektora gravitacijskih valova, poput Laser Interferometer Space Antenna (LISA), čije je lansiranje planirano za 2035. godinu. Očekuje se da će LISA detektirati slična spajanja supermasivnih crnih rupa širom svemira.