• Astronomija
  • Crna rupa razkomadala je zvijezdu, a sada su astronomi otkrili nešto neočekivano
Astronomija

Crna rupa razkomadala je zvijezdu a sada su astronomi otkrili nešto neočekivano

Međunarodni tim astronoma izvršio je temeljita radio i rendgenska istraživanja događaja plimnog poremećaja označenog kao ASASSN-19bt. Rezultati ove promatračke kampanje, objavljeni 18. travnja na otvorenom serveru arXiv, osvijetlili su karakteristike emisije ovog fenomena, ukazujući na njegov neobičan razvoj radio emisija. Ovi događaji se odvijaju kada zvijezda dospije dovoljno blizu supermasivne crne rupe koja ju razdire svojim plimnim silama, pokrećući proces poremećaja. Ostaci zvijezde tada su privučeni prema crnoj rupi, generirajući zračenje iz središnjeg akumuliranog materijala, što jasno signalizira prisutnost događaja plimnog poremećaja.

ASASSN-19bt je primjer događaja plimnog poremećaja identificiran na crvenom pomaku od 0.026, unutar galaksije 2MASX J07001137-6602251. Detektiran je u siječnju 2019. godine kroz Sveobuhvatni automatizirani pregled supernova (ASAS-SN), pri čemu je njegova rendgenska svjetlost bila među najnižima zabilježenima za optički detektirane događaje ove vrste. Uslijedilo je temeljito praćenje događaja od strane tima astronoma pod vodstvom Collina Christyja iz Steward opservatorija u Tucsonu, Arizona, koristeći alate poput ‘Australia Telescope Compact Array’ (ATCA), ALMA i radio teleskopa MeerKAT, u cilju dubljeg istraživanja njegovih karakteristika.

“Ovdje predstavljamo rezultate četverogodišnjeg radio i rendgenskog praćenja događaja plimnog poremećaja ASASSN-19bt, započetog nakon pojave optičkog bljeska”, naveli su istraživači. Tim pod vodstvom Christyja bio je prvi koji je zabilježio radio emisiju nakon otkrića ASASSN-19bt. Emisija je kontinuirano rasla, izdvajajući ASASSN-19bt zbog njegovog atipičnog razvoja radio emisija, s vrhuncem intenziteta koji se brzo povećavao sve do 457 dana nakon optičkog otkrića, a zatim se stabilizirao. Nasuprot tome, aktivnost u rendgenskim zrakama bila je minimalna, bez detekcija sve do približno 225 dana nakon početnog otkrića.

U nastojanju da razjasne porijeklo radio emisija ASASSN-19bt, astronomi su koristili dva teorijska pristupa: model nesimetrične sferične eksplozijske valne i model relativističkog mlaza usmjerenog izvan naše linije promatranja. Prvi model sugerira stalni porast energije, od približno 0.01 do 10^45 erga, uz brzinu protoka od 0.05 svjetlosnih brzina. Drugi model ukazuje na smanjenje energije u ranim fazama, stabilizirajući se na oko 10^48 erga u kasnijim fazama, što se događa kada je mlaz najviše usmjeren od nas. Podvlačeći ove nalaze, autori studije ističu potrebu za daljnjim opsežnim praćenjem radio emisija ASASSN-19bt i drugih sličnih događaja kako bi se dublje razumjeli mehanizmi koji doprinose ovakvim neobičnim kasnim radio emisijama.