Tehnologija

Započeta izrada posljednjeg zrcala za Giant Magellan teleskop

Giant Magellan Teleskop ušao je u četverogodišnju fazu izrade i poliranja svog sedmog i završnog primarnog zrcala. Ovo će zrcalo dovršiti impresivnu svjetlosnu površinu teleskopa od 368 četvornih metara, postavljajući novi standard u optičkoj proizvodnji. Ovako skupljena svjetlost omogućit će astronomima da istraže tajne svemira, pružajući detaljne analize sastava nebeskih objekata.

Prošli tjedan, Laboratorij za zrcala Richarda F. Carisa na Sveučilištu u Arizoni započeo je postupak otapanja gotovo 20 tona optičkog stakla u posebnoj peći smještenoj ispod stadiona Arizona Wildcats. Proces zagrijavanja stakla do 1.165°C oblikovat će površinu zrcala. Ovo zrcalo, promjera 8,4 metra, hladi će se naredna tri mjeseca prije poliranja.

Vizionarski teleskop

“Ovaj teleskop, s vizualnom moći 50 milijuna puta većom od ljudskog oka, obilježit će budućnost astronomskih otkrića,” izjavio je Buell Jannuzi, voditelj projekta izrade zrcala za Giant Magellan Teleskop, i ravnatelj Steward opservatorija na Sveučilištu u Arizoni.

Nedavno dovršeno primarno zrcalo bit će integrirano u nosački sustav za konačna optička testiranja iduće godine. Kad budu potpuno sastavljeni, svih sedam zrcala djelovat će kao jedno, s impresivnim promjerom od 25,4 metra, pružajući do 200 puta veću osjetljivost i četverostruko bolju rezoluciju slike u usporedbi s današnjim svemirskim teleskopima.

Jedinstvene mogućnosti istraživanja

“Bit će nam na raspolaganju jedinstvene mogućnosti za proučavanje planeta uz visoku prostornu i spektralnu rezoluciju. To će biti ključno za određivanje sastava planeta, postojanja tekuće vode na njima, te analizu atmosferskih molekula koji bi mogli ukazivati na postojanje života,” istaknula je Rebecca Bernstein, glavna znanstvenica za Giant Magellan Teleskop.

Očekuje se da će Giant Magellan Teleskop započeti s radom do kraja desetljeća, pružajući odgovore na pitanja poput podrijetla čovječanstva i postojanja drugih oblika života u svemiru.