Wolf-Rayet WR 124: Putovanje zvjezdane transformacije

James Webb slika Wolf-Rayet

James Webb Svemirski teleskop otkriva porijeklo i ulogu kozmičke prašine

Wolf-Rayet zvijezde, poput one nazvane WR 124, rijetke su, ali služe kao ključni preteča spektakularnog kraja masivnih zvijezda – supernove. Godine 2022., James Webb Svemirski teleskop (JWST), zajedničko poduhvata NASA-e, ESA-e i CSA-e, usmjerio je svoje leće na “neuhvatljivu” Wolf-Rayet zvijezdu WR 124, snimajući je u izvanrednoj preciznosti. Ova zvijezda, okružena halom plina i prašine, otkriva složene uzorke i povijest povremenih izbacivanja. Dok ove zvijezde prilaze svojem konačnom kraju, astronomi ih također proučavaju za tragove novih početaka. Tumultozne nebušine oko Wolf-Rayet zvijezda rađaju kozmičku prašinu koja sadrži teške elemente koji tvore temelj suvremenog svemira, uključujući život na našem planetu.

Inauguralna promatranja NASA/ESA/CSA James Webb Svemirskog teleskopa predstavljaju rijetku priliku za proučavanje jedne od najsjajnijih, najmasivnijih zvijezda poznatih kao Wolf-Rayet zvijezde. Napredni infracrveni instrumenti teleskopa otkrili su WR 124 zvijezdu, smještenu 15.000 svjetlosnih godina udaljenu u sazviježđu Strijelca, s neviđenom preciznošću.

Fotografija WR 124 snimljena James Webb svemirskim teleskopom. Zasluge: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team.

Wolf-Rayet faza

Masivne zvijezde brzo napreduju kroz svoje životne cikluse, a samo nekoliko odabranijih prolazi kroz prolaznu fazu Wolf-Rayet prije transformacije u supernovu. To čini detaljna promatranja James Webb Svemirskog teleskopa neprocjenjivima za astronome. Dok Wolf-Rayet zvijezde odbacuju svoje vanjske slojeve, formiraju karakteristične haloe plina i prašine. WR 124, s masom 30 puta većom od Sunca, već je odbacila ekvivalent 10 solarnih masa materijala. Dok se ovaj izbačeni plin udaljuje od zvijezde i hladi se, formira se kozmička prašina koja svijetli u infracrvenom svjetlu koje može detektirati JWST.

Proučavanje kozmičke prašine koja može izdržati eksploziju supernove i doprinijeti ukupnom “proračunu prašine” u svemiru intrigira astronome iz brojnih razloga. Prašina igra ključnu ulogu u kozmičkoj ravnoteži, štiti novonastale zvijezde, pomaže u stvaranju planeta i služi kao baza za molekule koje se sastavljaju i agregiraju – uključujući gradivne elemente života na Zemlji. Unatoč mnogim važnim funkcijama, količina prašine u svemiru nadilazi ono što trenutne teorije mogu objasniti, što dovodi do viška u proračunu prašine.

Novi putevi za istraživanje kozmičke prašine

James Webb svemirski teleskop nudi nove načine za istraživanje kozmičke prašine, koja se najbolje opaža na infracrvenim valnim duljinama. Blisko-infracrvena kamera (NIRCam) teleskopa istovremeno bilježi svijetluzni jezgru WR 124 i složene uzorke unutar slabijeg okolnog plina. Osim toga, instrument srednjeg infracrvenog područja (MIRI) otkriva nakupine strukture plina i prašine koja obavija zvijezdu. Prije JWST-a, astronomi su nedostajali detaljne informacije potrebne za istraživanje proizvodnje prašine u okruženjima poput WR 124 i utvrđivanje je li ta prašina dovoljno velika i obilna da bi izdržala i značajno doprinijela ukupnom proračunu prašine. Sada se ta pitanja mogu istražiti koristeći stvarne podatke.

Zvijezde poput WR 124 također funkcioniraju kao analozi koji pomažu astronomima da shvate kritično razdoblje u ranim fazama povijesti svemira. Slične umiruće zvijezde posijale su ranu svemirsku prašinu stvorenu unutar njihovih jezgara, koja su sada uobičajena u sadašnjoj eri, uključujući Zemlju. Detaljni prikaz WR 124 koji je prikazao James Webb svemirski teleskop hvata prolazno, burno razdoblje promjena i nagovješćuje buduća otkrića koja će razotkriti enigmatičnu prirodu kozmičke prašine.