Astronomija

Webb je pronašao zrnca prašine bogata ugljikom u ranom svemiru

U revolucionarnom otkriću, svemirski teleskop James Webb identificirao je jedinstveni kemijski otisak prašinskih čestica bogatih ugljikom u ranom svemiru. Prethodno su slični potpisi viđeni u našem modernom kozmosu, općenito povezani s složenim ugljikovim molekulama, policikličkim aromatskim ugljikovodicima (PAH). Međutim, te su složene tvari vjerojatno postojale u prvih milijardu godina svemira.

Promjena našeg razumijevanja rane kozmičke evolucije

Međunarodni tim, u kojem su stručnjaci sa Sveučilišta Cambridge, predlaže drugačiju teoriju. Predlažu da je Webb možda detektirao signale od određene vrste ugljikovog spoja: potencijalno mikroskopske čestice grafita ili dijamanata, moguće ostatke najranijih zvijezda ili supernova svemira. Ti rezultati, objavljeni u Nature, sugeriraju brži razvoj mladih galaksija u ranoj svemiru nego što se prethodno mislilo.

Otključavanje misterija kozmičke prašine

Daleko od toga da su prazne, naizgled prazne šupljine našeg svemira često su prepune kozmičke prašine i oblaka plina. Prašina, koja se sastoji od različitih veličina i vrsta čestica, stvara se i raspršuje po svemiru različitim metodama, uključujući događaje supernove.

Ti oblaci prašine igraju ključnu ulogu u evoluciji svemira, služeći kao rasadnici za buduće zvijezde i planete. Međutim, također apsorbiraju zvjezdano svjetlo na određenim valnim duljinama, čineći neka područja svemira teško vidljivim.

Webbov trijumf

Koristeći se jedinstvenim svojstvima različitih molekula koje interagiraju sa specifičnim valnim duljinama svjetlosti, tim pod vodstvom Cambridgea bio je u mogućnosti iskoristiti izvanrednu osjetljivost Webba za detekciju čestica prašine bogatih ugljikom u mladom dobu svemira.

Prema dr. Jorisu Witstoku iz Kavlijeva instituta za kosmologiju u Cambridgeu, “Čestice prašine bogate ugljikom mogu učinkovito apsorbirati ultraljubičasto svjetlo s valnom duljinom oko 217,5 nanometara, što smo prvi put direktno opazili u spektru vrlo ranih galaksija.”

Izazov postojećim teorijama

Ovo otkriće dovodi u pitanje postojeće modele, koji sugeriraju da bi stvaranje PAH-a trebalo stotine milijuna godina. No, tim vjeruje da bi to mogao biti najraniji i najudaljeniji direktni potpis ove prašine bogate ugljikom.

Mala razlika u valnoj duljini gdje se apsorpcija povećava, dostižući vrhunac na 226,3 nanometra umjesto na 217,5 nanometara, mogla bi upućivati na jedinstveni sastav kozmičke prašine ranog svemira.

Buduća spoznaja s Webbom

Webbov debi omogućio je astronomima da proučavaju svjetlost pojedinačnih patuljastih galaksija iz prvih milijardu godina svemira. Teleskop omogućava istraživanje podrijetla kozmičke prašine i njezine uloge u ključnim ranim fazama evolucije galaksija.