Astronomija

Webb je opet otkrio najudaljeniju galaksiju u svemiru

Webb je ponovo otkrio najudaljeniju galaksiju u svemiru

James Webb svemirski teleskop postigao je novi znanstveni podvig, otkrivši najudaljeniju poznatu galaksiju, sjajni zvjezdani sustav koji je postojao samo 290 milijuna godina nakon Velikog praska, izvijestila je NASA.

Od kada je postao operativan 2022. godine, svemirski teleskop James Webb otvorio je novo razdoblje znanstvenih otkrića. Omogućio je istraživačima da zavire dublje nego ikad prije u svemirske prostranstva, što ujedno znači i pogled unatrag u vrijeme. Najnovije otkriće ima duboke implikacije za naše razumijevanje tzv. Kozmičke zore, navode znanstvenici. Međunarodni tim astronoma prvi je put uočio galaksiju nazvanu JADES-GS-z14-0 početkom 2023. godine, no bila su potrebna dodatna promatranja kako bi se potvrdilo da se radi o najudaljenijoj galaksiji, a ne o nekoj zbunjujućoj anomaliji, navodi se u zajedničkoj izjavi. “Izvor je bio iznenađujuće svijetao, što nismo očekivali za tako udaljenu galaksiju, a nalazila se vrlo blizu druge galaksije, tako da su dvije izgledale kao dio jednog većeg objekta,” izjavio je Stefano Carniani iz Scuola Normale Superiore u Italiji, zajedno s Kevinom Hainlineom s University of Arizona.

Potvrda otkrića

Svjetlost iz najudaljenijih galaksija koja stiže do Zemlje rastegnuta je širenjem svemira i pomaknuta u infracrveno područje spektra svjetlosti. Svemirski teleskop James Webb opremljen je da detektira ovu svjetlost s neviđenom jasnoćom.  im je proveo dodatna promatranja u listopadu i siječnju—prvo s Webbovim primarnim imagerom nazvanim NIRCam, a zatim s NIRSpecom, koji analizira spektar svjetlosti iz objekta kako bi utvrdio njegova fizička svojstva—kako bi bili sigurni u svoju hipotezu. JADES-GS-z14-0 značajno nadmašuje prethodni rekord najstarije poznate galaksije, koju je držala JADES-GS-z13-0, a koja je postojala 320 milijuna godina nakon Velikog praska. Kada je njena starost potvrđena u siječnju, “morao sam ustati od svog računala, činilo se toliko nevjerojatno vidjeti ovo,” rekao je Hainline u videu objavljenom na YouTubeu. “Ako je svemir dvosatni film, ova galaksija je iz prve dvije i pol minute,” dodao je.

Značajke galaksije