Astronomija

Venera bi mogla biti savršeno mjesto za praćenje meteora

NASA-ina Pioneer Venus Multiprobe otkrila je moguće znakove života na Veneri prije više od 40 godina. Tek je nedavno netko provjeravao podatke. Na slici vidite oblake Venere snimljene infracrvenom kamerom na JAXA-inom Akatsuki Venus Climate Orbiteru. Izvor: JAXA / ISAS / DARTS / DAMIA BOUIC

Promatranje meteorida koji ulaze u Zemljinu atmosferu i stvaraju spektakularne svjetlosne tragove, poznate kao meteori, jedno je od najimpresivnijih prirodnih pojava. Ovi svjetlosni tragovi često blistaju u različitim bojama, otkrivajući mineralni sastav meteoroida.

Ali što kada bismo mogli detektirati i promatrati meteore u atmosferama drugih planeta, poput Venere, i koristiti te podatke za bolje razumijevanje sastava i veličine meteorida?

Studija nedavno prihvaćena u časopisu Icarus i objavljena na otvorenom serveru arXiv istražuje upravo ovu mogućnost. Dvojica međunarodnih istraživača analiziraju kako bi buduća letjelica u orbiti oko Venere mogla biti korišten za proučavanje meteora koji prolaze kroz gustu atmosferu ovog planeta. Ovo istraživanje ima potencijal značajno doprinijeti razumijevanju meteorida u cijelom Sunčevom sustavu.

Motivacija i ciljevi istraživanja

U intervjuu za Universe Today, dr. Apostolos Christou, astronom u Opservatoriju i planetariju Armagh, objašnjava motivaciju iza ovog istraživanja te ključne rezultate i potencijalne buduće studije.

“Temeljni problem koji želimo riješiti je mjerenje fluksa čvrstih čestica u svemiru,” kaže dr. Christou. “Najmanje čestice, koje nazivamo ‘prašinom’, možemo učinkovito brojati malim detektorima udara montiranim na svemirske letjelice, dok veće objekte, poput asteroida, možemo pronaći teleskopom. Međutim, čestice između nekoliko stotina mikrona i jednog metra predstavljaju izazov; previše su rijetke za detektore udara i premale za teleskope. Najbolji način za promatranje tih čestica je vidjeti ih kako gore kao meteori u atmosferi, tretirajući cijele planete kao detektore.”

Metodologija i rezultati

Istraživači su koristili simulacijski alat SWARMS (Simulator for Wide Area Recording of Meteors from Space) kako bi procijenili izvedivost promatranja meteora u Venerinoj atmosferi kamerom na budućem orbiteru. Parametri simulacije uključivali su korištenje meteoroidnih populacija promatranih na Zemlji za Veneru, atmosfersko modeliranje i vrstu instrumenta. Istraživači su zamislili postavljanje meteorske kamere na nadolazeći orbiter EnVision Europske svemirske agencije.

Rezultati su pokazali da bi broj meteora koje bi kamera na orbiteru mogla promatrati u Venerinoj atmosferi bio 1,5 do 2,5 puta veći nego na Zemlji. Ovo ukazuje na izvedivost promatranja meteora u Venerinoj atmosferi, pod uvjetom da se podaci uspješno prenesu na Zemlju.

Dr. Christou ističe dva glavna rezultata: “Prvo, meteori na Veneri pojavljuju se znatno iznad slojeva oblaka. Drugo, trebali bi biti svjetliji od zemaljskih meteora. Ovo prvo uklanja jednu prepreku u detekciji tih čestica, dok drugo pokazuje da bi kamera dizajnirana za Zemljinu orbitu trebala raditi barem jednako dobro, ako ne i bolje, na Veneri.”

Planovi za buduće studije

Dr. Christou naglašava potrebu za daljnjim istraživanjem: “Postoji nekoliko pretpostavki koje želimo dodatno istražiti. Jedna od njih je fiksna visina kamere iznad površine. Želimo bolje razumjeti utjecaj promatranja iz eliptične orbite gdje se visina i domet mijenjaju s vremenom i lokacijom. Osim toga, buduće studije će kvantificirati mogućnost detekcije najsvjetlijih meteora teleskopima sa Zemlje, kao što smo to već učinili s Jupiterom.”

Ovo istraživanje dolazi u trenutku kada NASA planira lansiranje orbite VERITAS između 2029. i 2031. godine, s ciljem dobivanja visokorezolucijskih karata Venerine površine pomoću sintetičkog apertur radara i blisko-infracrvene spektroskopije. Europska svemirska agencija također planira lansirati EnVision 2032. godine s ciljem mapiranja Venerine površine.

Potencijal za detekciju meteora na drugim planetima

Venera je bila fokus ove studije zbog svoje guste atmosfere. Međutim, i drugi planeti s gustom atmosferom, poput plinovitih divova u vanjskom Sunčevom sustavu, imaju potencijal za slična istraživanja. Dr. Christou objašnjava: “Već smo promatrali fragmente kometa Shoemaker-Levy 9 kako ulaze u Jupiterovu atmosferu 1994. godine. Nedavno su amaterski astronomi promatrali meteore uzrokovane manjim objektima protiv diska planeta.”

Proučavanje meteorida i meteora omogućuje znanstvenicima bolje razumijevanje sastava i svojstava drugih planetarnih tijela u Sunčevom sustavu, čime nam pomaže u razumijevanju formiranja i evolucije Sunčevog sustava. Kako se istraživanje Venere bude širilo u nadolazećim godinama, proučavanje meteora unutar njezine guste atmosfere moglo bi pružiti dragocjene znanstvene uvide.

Dr. Christou zaključuje: “Meteori bi trebali biti prisutni na planetima i mjesecima s značajnim atmosferama. Na primjer, trebali bismo očekivati da ćemo vidjeti meteore na Titanu i čak na Tritonu, najvećem mjesecu Neptuna.”