• Astronomija
  • Velike zvijezde postaju do 100 puta bljeđe prije nego što eksplodiraju u supernove
Astronomija

Velike zvijezde prije supernove. Izvor: Depositphotos.com.

Velike zvijezde, težine od 8 do 20 solarnih masa, unaprijed odaju znakove koji upućuju da će doći do njihove eksplozije – prije supernove postaju do stotinu puta blijeđe u spektru vidljivog svjetla.

Sustav ranog prepoznavanja znakova supernove

Svemir je neobično, ali također veoma zapanjujuće mjesto. Iako je čovječanstvo još uvijek u vrlo ranoj fazi svemirskog istraživanja, njegove tajne otkrivaju se korak po korak. Pritom je razumijevanje zvijezda, Sunčevih sustava i galaksija od velike važnosti jer nam istraživanje ovih tema pomaže da bolje razumijemo svoje mjesto u svemiru. Proučavanje zvijezda, njihove evolucije, života i smrti ključni su elementi u radu astronoma.

Istraživači sa Sveučilišta John Moores u Liverpoolu, kao i Sveučilišta Montpellier, razvili su sustav upozorenja koji signalizira kada je određena masivna zvijezda spremna za eksploziju supernove.

Tajanstveni oblak plina rezultat supernove?

Solarno zatamnjenje prije supernove

Prema novoj studiji, masivne zvijezde (obično težine od 8 do 20 solarnih masa) postat će do stotinu puta bljeđe u vidljivom svjetlu. Do tog fenomena dolazi u posljednjih nekoliko mjeseci prije supernove. U tom razdoblju zvijezde se nalaze u svojoj posljednjoj fazi života, poznatoj kao faza ‘crvenog superdiva’. Zatamnjenje je uzrokovano nakupljanjem krhotina oko zvijezde, koje zaklanjaju njezinu svjetlost.

Brzina same akrecije oko zvijezde do sada je bila nepoznata. Međutim, istraživači su simulirali kako bi crveni superdivovi mogli izgledati u tim akrecijskim ‘čahurama’ prije eksplozije. U starim arhivama teleskopa postoje slike zvijezda koje su eksplodirale otprilike godinu dana nakon što su snimljene. Kao što se može vidjeti na slikama, čini se da zvijezde u trenutku snimanja još nisu izgradile okolnu čahuru te djeluju prilično normalno.

Nevjerojatne snimke ‘ostataka’ supernove

Zvjezdane ‘čahure’

Moguće je da se akrecijska čahura formira za manje od godinu dana odnosno u vrlo kratkom roku. Benjamin Davies, glavni autor rada sa Sveučilišta John Moores u Liverpoolu, kaže da gusti materijal gotovo potpuno zaklanja zvijezdu, zbog čega izgleda do stotinu puta bljeđe. “To znači da, dan prije nego što zvijezda eksplodira, vjerojatno ne biste ni znali da se nalazila ondje”, objašnjava Davies.

Jedino vrijeme kada znanstvenici mogu detaljno promatrati supernove jest nakon što se do njih dođe. No sada, korištenjem ovog sustava ranog upozoravanja, znanstvenici će moći gledati kako zvijezde eksplodiraju u stvarnom vremenu. Za to se mogu koristiti brojni teleskopi na Zemlji i u svemiru. Istraživanje je objavljeno u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.