Astronomija

Velika galaktička eksplozija razotkriva onečišćenje galaksija

Galaksija NGC 4383 se neobično razvija. Plin teče iz njezine jezgre brzinom od preko 200 km/s. Ova tajanstvena erupcija plina ima jedinstven uzrok: formiranje zvijezda. Izvor: ESO/A. Watts i sur

Međunarodni znanstveni tim, pod vodstvom dr. Adama Wattsa sa Sveučilišta Zapadne Australije koji je dio Međunarodnog centra za istraživanje radioastronomije (ICRAR), detaljno je proučavao galaksiju NGC 4383 koja se nalazi u blizini Virgo skupa. Njihova istraživanja otkrila su protok plina toliko velik da bi svjetlosti trebalo 20 tisuća godina da pređe s jednog kraja na drugi. “Protoci su posljedica moćnih zvjezdanih eksplozija u središtu galaksije, koje mogu izbaciti ogromne količine vodika i težih elemenata,” objašnjava dr. Watts. Ukupna masa izbačenog plina iznosi više od 50 milijuna mase Sunca. “Plinski protoci su izuzetno teško detektirani i proučavani zbog njihove rijetkosti i složenosti,” dodaje Watts. “Ovaj plin je posebno bogat težim elementima, što nam omogućava da bolje razumijemo procese miješanja vodika i metala u protoku.”

Istraživanje je također pokazalo važnost protoka plina u regulaciji procesa nastanka zvijezda unutar galaksija. Ovi protoci onečišćuju prostor između zvijezda unutar galaksija, kao i prostor između samih galaksija, te mogu trajno ostati u međugalaktičkom mediju. Za dobivanje visokorezolucijskih slika koristili su MUSE Integralni spektrograf polja na Vrlo velikom teleskopu Europske južne opservatorije, koji se nalazi u sjevernom Čileu. Istraživanje je dio šireg projekta MAUVE, kojeg vode profesori Barbara Catinella i Luca Cortese, također iz ICRAR-a. “Projekt MAUVE osmišljen je kako bismo istražili kako različiti fizički procesi, poput plinskih protoka, utječu na zaustavljanje formiranja zvijezda u galaksijama,” izjavila je profesorica Catinella. “Prva meta, galaksija NGC 4383, pružila nam je iznenađujuće rezultate koji nadmašuju sva naša očekivanja.” “Očekujemo da će buduća promatranja u sklopu projekta MAUVE otkriti još detalja o značaju plinskih protoka u lokalnom svemiru,” zaključuje Catinella