Astronomija

Uzorci Chang’e-6: vulkanske stijene i kraterni izbačaji?

Chang'e-6 na površini Mjeseca. Zasluge: CNSA.

Danas, 25. lipnja, kineska sonda Chang’e-6 (CE-6) trebala bi se vratiti na Zemlju, noseći prve uzorke površine prikupljene s daleke strane Mjeseca. Znanstvenici iz Instituta za geologiju i geofiziku Kineske akademije znanosti s nestrpljenjem iščekuju rezultate i objavljuju svoja predviđanja o jedinstvenim materijalima koji bi se mogli naći u uzorcima CE-6, objavljeno u časopisu The Innovation.

Geološka očekivanja

Na temelju geoloških karakteristika mjesta slijetanja sonde, istraživači predviđaju da će vraćeni uzorci površine sadržavati vulkanske stijene stare 2,5 milijuna godina, pomiješane s manjim količinama materijala nastalog udarima meteorita u blizini. Također postoji mogućnost da će u uzorcima biti pronađeni tragovi udaljenih udara.

Postoje značajne razlike između daleke i bliže strane Mjeseca u pogledu debljine kore, vulkanske aktivnosti, sastava i drugih aspekata, posebno s obzirom na to da je CE-6 sletio u bazen Južni pol-Aitken (SPA), jedinstveno područje Mjeseca,” objašnjava prvi autor Zongyu Yue, geolog Kineske akademije znanosti.

Pitanja na koja će uzorci odgovoriti

“Uzorci CE-6, kao prvi prikupljeni s daleke strane Mjeseca, trebali bi odgovoriti na jedno od najvažnijih znanstvenih pitanja u istraživanju Mjeseca: koja je geološka aktivnost odgovorna za razlike između dvije strane Mjeseca?” nastavlja Yue.

Dana 2. lipnja 2024., CE-6 je sletio u krater Apollo, smješten na rubu najveće depresije na Mjesecu poznate kao SPA bazen. Sonda je koristila bušenje jezgre i površinsko skupljanje kako bi prikupila stijene i minerale koji vjerojatno sadrže tragove ranih meteoritskih udara. Ovi podaci će otkriti koliko su se izbačaji iz ranih sudara proširili po Mjesecu i postoje li razlike u odnosu na zabilješke s asimetrične svijetle strane.

Znanstvena očekivanja

“Moja najveća nada je da uzorci CE-6 sadrže udarne taline (fragmenti nastali kada manja tijela udare u Mjesec) iz kratera Apollo i SPA bazena, što može pružiti ključne podatke o ranim udarima na Mjesec,” kaže Yue. “Kada se dobiju ove informacije, ne samo da će pomoći u razjašnjavanju uloge ranih meteoritskih udara na evoluciju Mjeseca, već će također biti od velike važnosti za analizu rane povijesti udara unutar Sunčevog sustava.”

S deset uspješnih misija vraćanja lunarnih uzoraka provedenih na svijetloj strani Mjeseca, uzorci CE-6 predstavljaju prve prikupljene s daleke strane Mjeseca. Istraživači očekuju da će analiza ovih uzoraka u nadolazećim mjesecima i godinama značajno doprinijeti sveobuhvatnijem razumijevanju evolucije Mjeseca.