Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

Astronomski događaji

U potrazi za dubokim nebom: ‘Trčite’ cjelogodišnji Messierov maraton

Ove dvije slike Messiera 8, inače poznate kao maglica Laguna, pokazuju dva različita pogleda na objekt. S lijeve strane vidimo sliku vidljive svjetlosti koja prikazuje oblake plina i prašine, dok nam blizina infracrvene slike s desne strane pokazuje zvijezde iza oblaka. Ovaj objekt svakako treba posjetiti tijekom Messierovog maratona. Izvor: NASA, ESA i STScI Najnovija slika maglice Lagoon nastala je za proslavu godišnjice teleskopa. Hubble prikazuje ovaj ogromni zvjezdani vrtić u zadivljujućim detaljima bez presedana. U središtu fotografije, čudovišna mlada zvijezda 200 000 puta sjajnija od našeg Sunca emitira snažno ultraljubičasto zračenje i zvjezdaste vjetrove nalik uraganima, urezujući fantastični krajolik grebena, šupljina i planina plina i prašine. Ovo područje predstavlja tipičan, raskalašen zvjezdani vrtić pun rođenja i uništenja.

Mislite li da ih sve možete vidjeti u jednoj noći?

Vrijeme od sredine ožujka do početka travnja najbolje je vrijeme za “trčanje” Messierovog maratona. Ljubitelji astronomije svake godine pokušavaju promatrati sve predmete iz poznatog kataloga, koji je krajem 18. stoljeća sastavio astronom Charles Messier.

Srećom, 110 predmeta u katalogu nije ravnomjerno raspoređeno na nebu što onemogućuje vidjeti sve, ali vidljivost ovisi o mnogim čimbenicima. Na kraju, čak i ako ih ne vidite sve, ovaj astronomski događaj je kao u sportu: važnoje sudjelovati.

Zašto je Charles Messier stvorio svoj poznati Messierov katalog?

Charles Messier nije sebi postavio cilj otkriti nove zvjezdane kolijevke ili udaljene galaktičke sustave. S trinaest godina svjedočio je pojavi prekrasne komete C / 1743 X1 (Klinkenberg-Seso), odnosno Velike šestorepe komete iz 1744. godine, koja je probudila njegovu strast prema astronomiji.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Postavši iskusni promatrač i postavljen na mjesto glavnog astronoma zvjezdarnice mornarice u Parizu, nije promijenio svoj glavni hobi u životu – proučavanje i otkrivanje novih kometa. Tijekom svog života Messier je otkrio više od desetak kometa, dobivši nadimak le furet des cometes („hvatač kometa“) od kralja Luja XV., Koji je bio zainteresiran za rad astronoma.

Objekt M 1, ili Rakova maglica. Mozaik od 24 slike koje je snimio Hubble. Boje pokazuju raspodjelu kemijskih elemenata. Plava je kisik, zelena je jednojonizirani sumpor, a crvena je dvostruko jonizirani kisik. Ovo je bio prvi objekt koji je Charles Messier uočio i definitivno ga treba posjetiti tijekom Messierovog maratona. Izvor: NASA, ESA, J. Hester i A. Loll (Državno sveučilište u Arizoni)

U kolovozu 1758. Messier je kometu C / 1758 K1, koju je tada promatrao, zamijenio s maglicom u zviježđu Bika. Kad je pogreška otkrivena, astronom je odlučio sastaviti katalog objekata sličnih kometama, kako ne bi ometali potragu. Rad na katalogu trajao je deset godina, dok je Messieru pomagao njegov suradnik Pierre Meschen.

Pridružite se Messier maratonu 2021!

Prvi objekt bio je isti objekt koji je “omeo” astronoma – Rakova maglica, poznati ostatak supernove koji je eruptirao 1054. Do dvadesetog stoljeća Messierov katalog u svojoj konačnoj verziji sastojao se od 110 predmeta različitih vrsta.

Globularno jato M62, smješteno 22 tisuće svjetlosnih godina od Zemlje u sazviježđu Zmijanka i sadrži oko 150 tisuća zvijezda. Slika kombinira Hubbleova ultraljubičasta i optička promatranja. Izvor: NASA, ESA, STScI i S. Anderson (Sveučilište Washington) i J. Chaname (Pontificia Universidad Católica de Chile)

Za razliku od prilično jednostavnih teleskopa koje je Charles Messier koristio tijekom svojih promatranja, moderni astronomski instrumenti imaju ogromne mogućnosti. Na primjer, svemirski teleskop Hubble korišten je za promatranje gotovo svakog od 110 objekata iz Messierovog kataloga. Teleskop može fotografirati i cijeli objekt i njegovo zasebno područje, što je zanimljivo astronomima.

Osim toga, promatranja se provode ne samo u optičkom već i u infracrvenom i ultraljubičastom opsegu, što vam omogućuje da saznate više o procesima koji upravljaju životom galaksija, maglica i zvjezdanih jata.

Zahvaljujući slikama koje je snimio Hubble, astronomi su mogli saznati više o galaksijama – sustavima koji se sastoje od milijardi zvijezda, plina, prašine i drugih objekata. Identificirani su procesi koji upravljaju stvaranjem takvih objekata i njihovom daljnjom evolucijom, znanstvenici su mogli vidjeti detalje njihove strukture, kako galaksije međusobno komuniciraju ili se stapaju, te odrediti udaljenost do pojedinih galaksija ili njihovih nakupina.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Objekt M95, zarezana spiralna galaksija smještena 33 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Lav. Slika kombinira Hubbleova promatranja u bliskom infracrvenom, optičkom i ultraljubičastom opsegu. Zasluge: NASA, ESA, STScI i D. Calzetti (Sveučilište Massachusetts, Amherst) i R. Chandar (Sveučilište Toledo)

Što je Messierov maraton i kako mu se možete pridružiti?

Messierov maraton izumila je skupina astronoma negdje 1970-ih. Od tada je prerastao u godišnji astronomski događaj s tisućama sudionika iz cijelog svijeta.

Mnogi su ljudi maraton odradili tijekom godina, ali nažalost, to nije uvijek moguće. Ljudi na sjevernoj hemisferi imaju najbolje šanse vidjeti svih 110 predmeta, a da biste to učinili, morate odabrati mjesto na niskim sjevernim geografskim širinama. Promatračima zvijezda na južnoj polutki, nažalost, nisu vidljivi svi nebeski objekti, ali svejedno, ovo vas ne bi trebalo spriječiti da izađete i promatrate većinu.

Messierov maraton započeo je početkom ožujka, ali ne brinite – imate vremena da se pridružite do početka travnja.

Maglica Veličanstveni prsten M57. Izvor: NASA, ESA i Hubble Heritage (STScI / AURA) -ESA / Hubble Collaboration

Najljepša stvar kod Messierovog maratona je to što se može pridružiti bilo tko, sa ili bez astronomske opreme. Naravno, da biste vidjeli bilo koji od objekata, trebat će vam odgovarajuće mjesto, ali općenito postoji nekoliko koje možete promatrati bez profesionalne opreme.

Na primjer, možete promatrati čuveni Zvjezdani skup Plejade, M45. Maglina Orion (M42) je još jedna dobra opcija ako nemate opremu. Da biste to učinili, na svoj telefon možete preuzeti jedinstvenu kartu zvijezda, a s nekoliko klikova na ekranu možete dobiti točno mjesto svakog od 110 objekata na noćnom nebu.

Ako imate teleskop, spremni ste za neke nevjerojatne znamenitosti. Moguća su promatranja i dvogledom, no toplo se preporučuje povećanje od 20x ili više.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

• Bakich, M. (2020, March 11). How to observe a messier marathon.
• Klesman, A. (2021, March 11). Observing: It’s time for the 2021 Messier marathon.
• Starwalk. (2021, March 20). Join the MESSIER Marathon 2021!

Pročitaj više