• Astronomija
  • U Mliječnoj stazi pronađen sustav s šest planeta u nevjerojatnoj sinkronizaciji!
Astronomija

Webb je pronašao vodenu paru u udaljenom Sunčevom sustavu

Astronomi su ostvarili spektakularno otkriće u Mliječnoj stazi – sustav sa šest planet koji se kreću u nevjerojatnoj sinkronizaciji, slično velikom kozmičkom orkestru. Ovi planeti su ostali netaknuti vanjskim utjecajima od vremena svog nastanka prije milijardi godina.

Ovo otkriće, objavljeno prošle srijede, moglo bi pružiti ključne uvide u formiranje i razvoj zvijezdanih sustava unutar naše galaksije. Ovaj sustav je smješten na udaljenosti od 100 svjetlosnih godina od nas, u sazviježđu Coma Berenices.

Istraživanje su proveli NASA-in satelit Tess i satelit Cheops Europske svemirske agencije, koji su zajednički promatrali ovaj neobičan sustav.

Zanimljivo je napomenuti da se niti jedan od šest planet ne nalazi unutar naseljive zone svoje zvijezde, što umanjuje vjerojatnost postojanja života poznatog nama.

“Ovo je zlatna prilika za znanstvenu usporedbu,” izjavio je Adrien Leleu, znanstvenik sa Sveučilišta u Ženevi, koji je bio dio međunarodnog istraživačkog tima. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Nature.

Zvijezda možda skriva dodatne planete

Zvijezda sustava, poznata kao HD 110067, možda skriva dodatne planete. Šest dosad otkrivenih planeta su približno dvije do tri puta veće od Zemlje, ali imaju gustoću bližu plinovitim divovima našeg Sunčevog sustava. Njihove orbite variraju od 9 do 54 dana, što ih čini izuzetno bliskima svojoj zvijezdi.

Ovi plinoviti planeti vjerojatno imaju čvrste jezgre od stijena, metala ili leda, okružene debelim slojevima vodika. Za detaljniju analizu njihovih atmosfera potrebna su dodatna promatranja.

Posebnost ovog sustava leži u tome što se svih šest planeta kreću u savršeno usklađenim orbitama, što znanstvenici opisuju kao simfoniju savršene sinkronizacije. “Radi se o preciznoj i urednoj rezonanciji,” objašnjava suautor studije, Enric Palle iz Instituta za astrofiziku Kanarskih otoka.

Dva najudaljenija planeta završavaju svoje orbite u razmaku od 41, odnosno 54,7 dana, što stvara omjer od četiri orbite za svake tri. Unutarnji planet, u istom vremenskom razdoblju, završava šest orbita.

Većina sustava, uključujući i naš, vjerojatno je imala sličan početak. No, procjene ukazuju da je samo jedan od sto sustava zadržao ovakvu harmoniju. Razlog tome mogu biti utjecaji velikih planeta, meteoritska bombardiranja, bliski susreti sa susjednim zvijezdama i drugi kozmički događaji.

Iako je poznato oko 40 do 50 Sunčevih sustava s ovakvom sinkronizacijom, niti jedan od njih ne sadrži toliko planeta u savršenoj harmoniji, niti ima tako svijetlu zvijezdu kao što je to slučaj s ovim sustavom, ističe Palle.

Hugh Osborn sa Sveučilišta u Bernu, također dio tima, bio je iznenađen i oduševljen kada su se orbitalni periodi planeta ovog sustava pokazali bliskima znanstvenim predviđanjima. “Bio sam potpuno zapanjen,” rekao je Osborn. “To je bio nezaboravan trenutak.”