Tehnologija

Teleskop LIFE i Potraga za životom izvan Zemlje

Ilustracija LIFE Teleskopa.

Projekt Veliki Interferometar za Egzoplanete (LIFE) predstavlja ambiciozan plan izgradnje svemirskog teleskopa sa četiri nezavisna zrcala. Ovaj bi sustav omogućio zrcalima da se pomiču bliže ili dalje jedno od drugog, na sličan način kao što to čini Very Large Array (VLA) s radio antenama.

Iako je LIFE još u ranoj fazi planiranja, s vjerojatnošću da će proći desetljeća prije njegove izgradnje, tim zadužen za LIFE već istražuje načine kako bi teleskop mogao detektirati život na drugim planetima. Velik dio ovog istraživanja usredotočen je na otkrivanje biogenih molekula u atmosferama egzoplaneta.

PSSD

Ranija istraživanja simulirala su kako bi naš Sunčev sustav izgledao kao egzoplanetarni sustav. Korištenjem LIFE-a za promatranje našeg Sunčevog sustava s udaljenosti od 10 parseka (oko 32 svjetlosne godine), ovaj bi teleskop mogao izravno promatrati Veneru, Zemlju i Mars. Koristeći postupak poznat kao “phase-space synthesis decomposition (PSSD)”, LIFE bi bio sposoban detektirati nekoliko temeljnih molekula u njihovim atmosferama, kao što su voda i ugljični dioksid.

Međutim, prisutnost ovih molekula u atmosferi potencijalno naseljivih svjetova ne znači nužno prisutnost života. Snažniji dokaz za postojanje života bio bi otkriće složenijih, biogenih molekula, koje vjerojatno ne bi nastale kroz geološke procese.

Tri bitne molekule

Nova studija usmjerava se na tri vrste molekula: dušikov oksid (N2O), metilklorid (CH3Cl) i metilbromid (CH3Br), koje sve proizvodi biologija oceana na Zemlji, pa bi njihova prisutnost u atmosferi egzoplaneta mogla ukazivati na postojanje života. Detalji su objavljeni na serveru arXiv.

Simulacije ukazuju da bi LIFE mogao detektirati ove molekule u atmosferama svjetova unutar 5 parseka od Zemlje, prikupljajući dovoljno podataka u razdoblju od 10 do 100 dana promatranja. Za promatranje susjednog sustava poput Proxima Centauri, koji je udaljen samo 4 svjetlosne godine, potrebno bi bilo samo nekoliko dana. Čak i za udaljeniji sustav poput Trappist-1, udaljen 40 svjetlosnih godina, LIFE bi imao solidne šanse za otkrivanje, uz dovoljno vremena promatranja.

Plan u razmatranju

Veliki Interferometar za Egzoplanete trenutno je jedan od projekata koji razmatra Europska svemirska agencija, uz druge projekte koji također ciljaju na potragu za životom.

Proći će godine prije nego što LIFE ili neka druga misija dobiju zeleno svjetlo, a zatim će proći još desetljeće ili više prije nego što budu lansirani. No, studije poput ove neophodne su za donošenje takvih odluka. Potraga se nastavlja, a otkrivanje života na egzoplanetima može biti samo pitanje vremena.