• Astronomija
  • Supermasivne crne rupe brzo prekidaju stvaranje zvijezda u masivnim galaksijama
Astronomija

Supermasivne crne rupe brzo prekidaju stvaranje zvijezda u masivnim galaksijama

Spiralna galaksija NGC 1433. Izvor: NASA, ESA, CSA, and J. Lee (NOIRLab). Procesiranje slike: A. Pagan (STScI)

Prema novim saznanjima dobivenim putem Teleskopa James Webb, objavljenim u časopisu Nature, supermasivne crne rupe imaju ključnu ulogu u brzom zaustavljanju procesa stvaranja zvijezda u velikim galaksijama, eksplozivno odstranjujući ogromne količine plina. Ovo je prva izravna potvrda snažnog utjecaja crnih rupa na životni ciklus galaksija.

Međunarodni tim znanstvenika otkrio je da neutralni plin čini više od 90% galaktičkog vjetra u promatranim galaksijama, što je element koji je do sada ostao gotovo nezamijećen u ranijim istraživanjima. Ova studija prva je koja izravno potvrđuje sposobnost supermasivnih crnih rupa da u potpunosti zaustave aktivnosti unutar galaksija. Glavna razlika u odnosu na prethodna istraživanja leži u vrsti promatranog plina: dok su ranije studije mogle detektirati samo topli, ionizirani plin, JWST je uspio zabilježiti i hladni, neutralni plin.

Dr. Rebecca Davies sa Sveučilišta Swinburne i Centra za astrofiziku i superračunarstvo predvodila je australski tim u otkrivanju ovog fenomena u udaljenoj masivnoj galaksiji s izuzetno niskom razinom stvaranja zvijezda. “Izbacivanje plina događa se brže nego što se plin pretvara u zvijezde, što ukazuje na to da će ovo izbacivanje imati značajan utjecaj na evoluciju galaksije. Naši nalazi pružaju nove dokaze da izbacivanja koja pokreću crne rupe mogu brzo zaustaviti ili ‘ugasiti’ stvaranje zvijezda u velikim galaksijama,” izjavila je Dr. Davies.

Aktivne galaktičke jezgre

Kada se stvaranje zvijezda ugasi, to znači da galaksija prestaje s formiranjem zvijezda i postaje “mrtva” i statična. Ovaj proces, poznat kao gašenje, ključan je za razumijevanje životnog ciklusa galaksija, iako detalji koji vode do tog procesa još uvijek nisu u potpunosti razjašnjeni. U suradnji s međunarodnim istraživačima, uključujući Siria Bellija s Sveučilišta u Bologni, Dr. Davies je proučavala galaksiju koja se nalazi na ogromnoj udaljenosti od Zemlje, čija je svjetlost putovala više od 10 milijardi godina do nas.

Aktivne galaktičke jezgre (AGN) — supermasivne crne rupe koje konzumiraju velike količine plina — imaju ključnu ulogu u dinamici galaksija. One mogu pokretati izrazito masovna izbacivanja plina koja imaju potencijal potpuno ukloniti sav plin iz svojih domaćih galaksija u relativno kratkom vremenskom razdoblju, efektivno dovodeći do prestanka stvaranja zvijezda. Zahvaljujući naprednim mogućnostima Svemirskog teleskopa James Webb, sada možemo promatrati hladniju, neutralnu fazu plina u takvim izbacivanjima iz udaljenih galaksija. U proučavanoj galaksiji, stopa izbacivanja neutralnog plina bila je otprilike 100 puta veća od one ioniziranog plina, što otkriva značajne količine materije koje su ranije ostale nezapažene,” objašnjava Dr. Davies.

Dr. Davies ističe kako JWST omogućuje znatno detaljniju detekciju izbačenog plina u odnosu na prethodne tehnologije, koje su uspjele zabilježiti samo oko 1% ukupne mase izbačenog plina. “Prije dolaska JWST-a, samo smo zagrebali površinu u pogledu količine plina koji se izbacuje iz galaksija. S velikim iščekivanjem gledamo na buduća istraživanja koja će nam otkriti još više,” zaključuje tim.