Astronomija

Sunce na pragu novog solarnog ciklusa unatoč trenutnom vrhuncu aktivnosti

Helioseizmička i magnetska slika (HMI) velike sunčeve pjege koja se pojavila 5. svibnja 2024. u kontinuiranom intenzitetu (bijela svjetlost). Zasluge NASASDO i HMI znanstveni tim.

Prvi znakovi novog 11-godišnjeg solarnog ciklusa otkriveni su putem zvučnih valova unutar našeg Sunca, iako je trenutni ciklus tek na svojoj polovici.

Solarni maksimum i njegova uloga

Trenutni solarni ciklus, poznat kao Ciklus 25, započeo je 2019. godine i trenutno se nalazi na svom vrhuncu, poznatom kao “solarni maksimum”. Ovaj period, koji traje do sredine 2025. godine, obilježen je preokretom magnetskog polja Sunca i zamjenom polova. Solarni maksimum donosi pojačanu aktivnost na površini Sunca, uključujući povećan broj sunčevih pjega, solarne baklje i koronalna masovna izbacivanja. Ova aktivnost povećava količinu elektromagnetske energije koja se kreće prema Zemlji, čineći aurore vidljivijima na nižim geografskim širinama.

Ciklus 25, dvadeset i peti solarni ciklus od 1755. godine kada je započelo opsežno bilježenje aktivnosti sunčevih pjega, trebao bi trajati još šest godina. Međutim, znanstvenici sa Sveučilišta u Birminghamu već su uočili prve znakove sljedećeg solarnog ciklusa. Ova otkrića su predstavljena na Nacionalnom astronomskom sastanku Kraljevskog astronomskog društva u Engleskoj.

Zvukovi iz unutrašnjosti Sunca otkrivaju nove tajne

Astronomi koriste unutarnje zvučne valove Sunca za mjerenje njegove rotacije, otkrivajući uzorke poznate kao solarne torzijske oscilacije koje se rotiraju brže ili sporije. Ove oscilacije se tijekom ciklusa aktivnosti pomiču prema ekvatoru i polovima Sunca. Brže rotirajuće oscilacije obično se pojavljuju prije službenog početka sljedećeg solarnog ciklusa.

Dr. Rachel Howe i njezini međunarodni suradnici otkrili su slabe naznake početka sljedećeg solarnog ciklusa u podacima koje analiziraju iz ovih oscilacija rotacije. “Ako pogledamo unatrag jedan solarni ciklus – 11 godina – možemo vidjeti sličan obrazac koji se povezuje s oblikom viđenim 2017. godine. To je postalo obilježje sadašnjeg solarnog ciklusa, Ciklusa 25,” objasnila je dr. Howe, istraživačka suradnica na Sveučilištu u Birminghamu. “Vjerojatno vidimo prve tragove Ciklusa 26, koji neće službeno započeti do otprilike 2030. godine.”

Helioseizmička istraživanja: ključ za razumijevanje solarnog ciklusa

Signali solarnih torzijskih oscilacija proučavani su pomoću helioseizmičkih podataka iz Globalne mreže za oscilacije (GONG), Michelson Doppler Imager-a (MDI) na svemirskoj letjelici Solar and Heliospheric Observatory te Helioseismic and Magnetic Imager-a (HMI) na svemirskoj letjelici Solar Dynamics Observatory od 1995. godine.

Podaci sada pokrivaju prve četiri godine solarnih ciklusa 23, 24 i 25, omogućujući istraživačima usporedbu rastućih faza ovih ciklusa. Dr. Howe prati promjene u rotaciji Sunca već oko 25 godina, kada su znanstvenici imali samo dio podataka iz Ciklusa 23 iz GONG-a i MDI-a.

“Uzbudljivo je vidjeti prvi nagovještaj da će se obrazac ponoviti i u Ciklusu 26, koji bi trebao započeti za otprilike šest godina. S više podataka, nadam se da ćemo bolje razumjeti ulogu koju ovi tokovi igraju u složenom plesu plazme i magnetskih polja koji oblikuju solarni ciklus,” rekla je dr. Howe.

Novi solarni ciklus je na pomolu, a znanstvenici pažljivo prate svaki korak Sunca. Helioseizmička istraživanja pružaju ključne uvide u dinamiku našeg zvjezdanog sustava, pomažući nam bolje razumjeti promjene koje utječu na naš planet.