• Svemir
  • Solarna sonda Parker: Svemirska letjelica prvi put ‘dotakla’ sunce

Solarna sonda Parker: Svemirska letjelica prvi put ‘dotakla’ sunce

Dana 28. travnja 2021., u 3:33 ujutro po istočnom ljetnom vremenu, NASA-ina solarna sonda Parker dosegla je proširenu sunčevu atmosferu, poznatu kao korona, i tamo provela pet sati. Ovo je je prva letjelica koja je ušla u vanjske granice našeg Sunca.

Sonda je također zabilježila neke dokaze potencijalnog povećanja energije unutar Sunčeve korone, što vjerojatno ukazuje na nepoznate fizičke procese koji utječu na zagrijavanje i raspršenje.

NASA-ina sonda Parker prvi je put “dotakla” Sunce – ušla je u gornje slojeve njegove atmosfere, koronu. To je u utorak izvijestila američka svemirska agencija, napominjući da je aparat izmjerio magnetska polja i uzorke čestica u solarnoj koroni. Prema NASA-i, ovo je nova velika faza u misiji i divovski korak u proučavanju Sunca.

Solarna sonda Parker

Sonda Parker lansirana je 2018. Stvorena je za proučavanje solarne korone i solarnog vjetra, a na stanici se nalaze četiri seta znanstvenih instrumenata, u vrijednosti od oko 1,5 milijardi dolara. Oprema je zaštićena omotačem od karbonskih vlakana debljine 11,43 cm, što joj omogućuje da izdrži toplinu do 1,4 tisuće stupnjeva Celzijusa.

Solarna sonda Parker kreće se tako brzo da se sitne čestice prašine koje naiđu na putu trenutno ioniziraju i pretvaraju u plazmu, zajedno s nekim površinskim materijalom svemirske letjelice. Ovaj proces sudara aparata sa kozmičkom prašinom proučavali su američki istraživači, koji su pokazali da ultra-brza prašina tijekom vremena može oštetiti sondu i poremetiti rad njezinih instrumenata.

Snimke koronalnih traka, koje su bile vidljive tijekom Parkerovog prolaska kroz koronu Sunca.Izvori : NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Laboratory

Sonda je napravila prva izravna opažanja onoga što se nalazi unutar sunčeve atmosfere, mjereći fenomene koji su prethodno bili samo procijenjeni.

Sunčev vanjski rub počinje na Alfvénovoj kritičnoj površini: točki ispod koje sunce i njegove gravitacijske i magnetske sile izravno kontroliraju solarni vjetar. Mnogi znanstvenici misle da iznenadni preokreti u sunčevom magnetskom polju, koji se nazivaju povratni udari, nastaju iz ovog područja.

Solarni vjetar

Mogi aspekti fizike Sunca ostaju nejasni. Glavni neriješeni problemi uključuju mehanizam zagrijavanja korone i prirodu ciklusa aktivnosti, ali osim njih postoji veliki broj konkretnijih pitanja na koja znanstvenici još ne znaju odgovor.

Mnogo je nepoznato o solarnom vjetru, struji čestica koje emitira zvijezda. Na primjer, opažanja pokazuju da kretanje ove tvari u nekom trenutku postaje nadzvučno, ali napušta koronu zvijezde manjom brzinom.

Posljedično, mora postojati proces koji ubrzava ovaj tok već na udaljenosti od Sunca. U isto vrijeme, kada dođe do Zemlje, solarni vjetar je već izmiješan i dovoljno homogen, što nam otežava da doznamo detalje o njegovom ubrzanju.

Letjelica Parker lansirana je kako bi proučavala ova i mnoga druga pitanja solarne fizike.

‘Dodirivanje’ Sunca po prvi put u povijesti

Prema podacima dobivenim od sonde, 28. travnja 2021., tijekom svog osmog preleta Sunca, letjelica je tri puta ušla u njegovu koronu, zadržavši se u njoj pet sati. U novom članku znanstvenici su opisali rezultate opažanja prikupljenih tijekom ovog događaja. Svi podaci su javno dostupni u NASA-inom arhivu.

Činjenica da je sonda nekoliko puta ulazila i izlazila iz korone potvrdila je da Alfvénova kritična površina Sunca nije bila glatka, već naborana. Najveći nabor na površini formira pseudo-streamer, velika magnetska struktura koja se nalazi na unutarnjoj vidljivoj strani sunca.

Nekoliko glavnih prekretnica i postignuća Parker solarne sonde na putu prema Suncu. Izvor: NASA-in centar za svemirske letove Goddard/Mary P. Hrybyk-Keith

Izravna opažanja iz svemirskih letjelica mogu puno reći o fizici koronalnog zagrijavanja i formiranju sunčevog vjetra. U preostalih preko desetak pristupa, Parker će nastaviti uranjati dublje u atmosferu i zadržavati se u njoj dulje vrijeme. Za sada, njegov najbliži pristup bio je nešto ispod 15 solarnih radijusa što je približno 6,5 milijuna milja.

• Crane, L. (2021, December 15). NASA’s Parker Solar Probe is the first spacecraft to ‘touch’ the sun. New Scientist.
• Hatfield, M. (2021, December 13). NASA enters the solar atmosphere for the first time. NASA.
• Howell, E. (2021, December 15). NASA’s Parker Solar Probe has touched the sun in Daring Mission Milestone. Space.com.
 Kasper, J. C. (2021, December 14). Parker solar probe enters the magnetically dominated Solar Corona. Physical Review Letters.
• Phys.org. (2021, December 14). Parker Solar Probe: A spacecraft has ‘touched’ the sun for the first time.
• Witze, A. (2021, December 14). NASA spacecraft ‘touches’ the sun for the first time ever. Nature News.