Prve galaksije formirane ranije nego smo mislili

James-Webb-Deep-Field-View-Cropp (Curiosmos)
autor

Svemirski teleskop James Webb otkrio je da su se prve galaksije u svemiru mogle formirati mnogo ranije nego što smo mislili.

James Webb nastavlja oduševljavati

NASA-in svemirski teleskop James Webb otkrio je desetke galaksija koje bi mogle biti među najranijim poznatim galaksijama u svemiru. Koristeći rana promatranja teleskopa, astronomi su tražili galaksije na „vrlo velikom crvenom pomaku“, što bi značilo da su te galaksije nastale ranije u svemiru. Tim je otkrio 87 galaksija koje su se možda prve pojavile u svemiru, oko 200 do 400 milijuna godina nakon Velikog praska.

Prva objavljena slika prikazuje jato galaksije SMACS 0723 – kakvo je bilo prije 4.6 milijardi godina – koje je 'iskorišteno' kao gravitacijska leća kako bi se dobilo uvide u udaljenije galaksije svemira, sežući gotovo do samih početaka. Nova slika najdublji je i najoštriji pogled u povijest našega svemira do sada (©NASA, ESA, CSA, STScI).
Prva objavljena slika svemirskog teleskopa James Webb prikazuje jato galaksije SMACS 0723 – kakvo je bilo prije 4.6 milijardi godina – koje je ‘iskorišteno’ kao gravitacijska leća kako bi se dobilo uvide u udaljenije galaksije svemira, sežući gotovo do samih početaka. Webbova slika najdublji je i najoštriji pogled u povijest našega svemira do sada (©NASA, ESA, CSA, STScI).

„Pronalazak tako velikog broja galaksija u ranim dijelovima svemira sugerira da bismo možda trebali revidirati naše prethodno razumijevanje formiranja galaksija. Naše otkriće daje nam prvu naznaku da je mnogo galaksija moglo biti formirano u svemiru mnogo ranije nego što se dosad mislilo,“ rekao je Haojing Yan, glavni autor studije u kojoj je otkriće predstavljeno.

Istraživanje

Tim je tražio pomake u infracrvenom svjetlu što im je omogućilo da izmjere koliko su udaljene snimljene galaksije, gledajući kako se boje mijenjaju u valovima svjetlosti koje emitiraju. „Ako se izvor koji emitira svjetlost kreće prema nama, svjetlost se ‘stišće’, a ta kraća valna duljina predstavljena je plavim svjetlom ili blueshiftom. No, ako se taj izvor svjetlosti udaljava od nas, svjetlost koju proizvodi biva ‘rastegnuta’ i mijenja se u dužu valnu duljinu koja je predstavljena crvenom svjetlošću ili redshift,“ pojasnio je Yan.

Od Velikog praska prije 13.8 milijardi godina svemir se neprekidno širio, što znači da se galaksije koje promatramo izvan naše galaksije Mliječni put udaljavaju od nas. Što je veći crveni pomak, to je galaksija udaljenija od nas, a budući da svjetlosti iz drugih galaksija treba puno vremena da stigne do nas, što je galaksija udaljenija, to je prije u vremenu vidimo.

Je li teorija ‘Velikog praska’ kriva?

Yan pojašnjava kako je „brzina svjetlosti konstantna, pa je potrebno vrijeme da svjetlost prijeđe udaljenost da bi stigla do nas… primjerice kada gledamo u Sunce ne gledamo kako izgleda u sadašnjosti, već kako je izgledalo prije nekih osam minuta. To je zato što je toliko vremena potrebno da sunčevo zračenje stigne do nas. Dakle, kada gledamo galaksije koje su jako udaljene, gledamo njihove slike iz davne prošlosti.“ Dakle, traženjem galaksija na vrlo velikim crvenim pomacima dobivamo uvid u rani svemir!

Otkriće

Objekti na velikim crvenim pomacima (11+) mogu se otkriti samo infracrvenim svjetlom, zbog čega je Webb bio ključan u promatranju ovih 87 galaksija. Za usporedbu Webbov prethodnik – svemirski teleskop Hubble – vidi samo spektar od ultraljubičaste do bliske infracrvene svjetlosti, zbog čega su astronomi donedavno mislili da postoji vrlo malo galaksija izvan crvenog pomaka 11.

Vjerujem da je ovo otkriće tek početak jer su podatci koje smo prikupili nastali samo na temelju fokusiranja na vrlo malo područje svemira. Nakon ovoga, predviđam da će drugi timovi astronoma pronaći slične rezultate drugdje u golemim prostranstvima svemira jer nam Webb nastavlja pružati novi pogled na najdublje dijelove našeg svemira,“ zaključio je Yan.

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika

Haojing Yan et al., „First Batch of z ≈ 11–20 Candidate Objects Revealed by the James Webb Space Telescope Early Release Observations on SMACS 0723-73,“ The Astrophysical Journal Letters (2023).

Samantha Mathewson (12. siječnja 2023.), „The 1st galaxies may have formed much earlier than we thought, James Webb Space Telescope reveals,“ space.com (pristup 14. siječnja 2023).

Eric Stann (11. siječnja 2023.), „Searching for the earliest galaxies in the universe,“ showme.missouri.edu (pristup 14. siječnja 2023).