Astronomija

Pridružite se Messier maratonu 2021!

mesier-maraton

Od sredine ožujka do početka travnja ljubitelji astronomije mogu sudjelovati u zanimljivom izazovu- Messier maratonu!

Messier objekti

Messier objekti nazvani su prema francuskom astronomu Charles Messieru koji je živio u Francuskoj u 18. stoljeću. Messier je bio opsjednut traženjem kometa na noćnom nebu, te je napravio popis objekata dubokog svemira za koje je smatrao da bi ga mogli ometati kod traženja kometa. Na tom popisu nalaze se maglice, galaksije i zviježđa, te je u svojoj prvoj verziji imao 45 objekata, da bi se kasnije proširio na 110.

Ti objekti dubokog svemira su danas poznati kao Messier objekti. Možete ih vidjeti na NASA-inoj interktivnoj karti.

Pošto je Charles Messier provodio svoja istraživanja u Francuskoj, popis uključuje samo objekte koji se vide sa sjeverne polutka. Primjerice, ne uključuje Magellanic oblak koji je vidljiv samo sa južne zemljine polutke.

Messier maraton

Ideja Messier maratona je vrlo jednostavna, a opet izazovna. Zadatak je promatrati što više Messier objekata sa popisa u jednoj noći. Astronom amater Gerry Rattley iz SAD-a postigao je rekord, te je uspio promatrati svih 110 objekata u jednoj noći. Naravno, ovo će rijetkima poći za rukom, iz razloga jer se nemogu promatrati svi objetki sa bilo koje lokacije na planeti. Idealan prostor za promatranje Messier objekata su niske sjeverne geografske širine- između 10. i 25. paralele. Najbolje vrijeme za promatranje je od sredine Ožujka, pa do početka Travnja, posebice za mračnih noći oko mlađaka. Hrvatska se nalazi između 42° 23′ i 46° 33′ paralele sjeverne geografske širine, što nije idealna lokacija, no zasigurno je među obećavajućima. Ukoliko ćete imati sreće sa vremenom, smiješi vam se uspješan Messier maraton.

Kako sudjelovati u Messier maratonu?

Ako i nemate nikakvu astronomsku opremu, svejedno možete sudjelovati u ovom maratonu, zato jer se neki objekti mogu vidjeti i golim okom. Možete promatrati maglicu Orion(M42), Plejade( M45), Veliki Herkulov skup(M13), i galaksiju Andromedu( M31). Ako ste zainteresirani za ozbiljnije promatranje, preporučuje se određena priprema. Trebali biste se opremiti sa dalekorozorom koji ima povećanje barem 20 puta, ili sa nekim jednostavnim teleskopom. Nadalje, bilo bi dobro da potražite lokaciju negdje izvan grada, tako da nemate problema sa svjetlosnim zagađenjem. Nadalje, još jedan važan segment je priprema redoslijeda promatranja. Naime, najbolje je pripremiti redoslijed iz razloga što su različiti objekti najbolje vidljivi u različitim vremenskim periodima tijekom noći. Na sljedećoj poveznici možete vidjeti već pripremljen popis za sjeverne geografske širine.

starwalk.space