Astronomija

Ova crna rupa proždire dijelove zvijezde veličine tri Zemlje

Crna rupa. Izvor: nasa.gov

U neočekivanom otkriću znanstvenici su razotkrili zapanjujući svemirski fenomen: crna rupa koja svakom orbitalnom prolazu otima dijelove zvijezde slične Suncu, svaki ekvivalentan veličini tri Zemlje.

Crne rupe oduvijek su privlačile pažnju znanstvenika i šire javnosti. U središtu susjedne galaksije 2MASX J02301709+2836050, koja je udaljena oko 500 milijuna svjetlosnih godina od Mliječne staze, odvija se neobična priča. Zvijezda slična Suncu kruži opasno blizu crne rupe, svaki put gubeći materijal ekvivalentan masi tri Zemlje.

Znanstvenici s Univerziteta u Leicesteru, koristeći novi instrument za Neil Gehrels Swift Opservatorij, detektirali su specifičan bljesak X-zraka koji dolazi iz centra navedene galaksije. Ovaj događaj, poznat kao Swift J0230, iznenadio je znanstvenike svojim cikličkim pojačavanjem svjetlosti koji traje 7-10 dana, nakon čega potamni, da bi se ciklus ponovio otprilike svakih 25 dana.

Razjašnjenje Misterija

Cikličko ponašanje Swift J0230 predstavlja nešto što se ranije nije uočavalo u svemirskim fenomenima. Dok su proučavali ovu pojavu, znanstvenici su teoretizirali da zvijezda slična Suncu, dok kruži oko crne rupe manje mase, postaje podložna njezinoj ogromnoj gravitacijskoj sili. Materijal koji se otima zagrijava se na nevjerojatnih 2 milijuna stupnjeva Celzijusa, oslobađajući golemu količinu X-zraka koju je Swift satelit detektirao.

Dr. Phil Evans izrazio je svoje čuđenje ovom otkriću, navodeći da je ovo prvi put da svjedoče zvijezdi sličnoj našem Suncu kako doživljava takve utjecaje od crne rupe.

Nedostajuće Karike i Daljnje Istrage

Dr. Rob Eyles-Ferris i Dr. Kim Page, ključni članovi istraživačkog tima Swift satelita, naglasili su važnost Swift J0230 u povezivanju različitih svemirskih fenomena koje smo do sada poznavali. S novim instrumentom koji pokazuje rane uspjehe, očekuju da će otkriti mnoge slične objekte.

Dr. Chris Nixon osvjetljava teorijsku stranu, naglašavajući veličinu crne rupe u pitanju. Za razliku od supermasivnih crnih rupa koje se obično nalaze u centrima galaksija, ova je znatno manja.

Inovativni detektor Swift tima, posebno izgrađen za detekciju X-zračnih tranzijentnosti u svemiru, sada je postao centar pažnje svjetske znanstvene zajednice. Dr. Evans je naglasio koliko je važno što s pravim alatom, čak i 20-godišnja tehnologija poput Swift opservatorija, može otkrivati nove svemirske fenomene.

Dr. Caroline Harper, na čelu Odjela za svemirske znanosti pri UK Space Agency, slavila je ovo otkriće, izražavajući svoje uzbuđenje zbog potencijala Swift misije i nadajući se budućim saznan