• Znanost
  • Otkriće koje mijenja povijest: Neandertalci su masovno lovili ogromne slonove s ravnim kljovama prije 125.000 godina

Prema najnovijem istraživanju skupine znanstvenika s Sveučilišta Johannes Gutenberg u Mainzu (JGU), Leibniz-Zentrum für Archäologie (LEIZA) također u Mainzu, te Sveučilišta u Leidenu u Nizozemskoj, lov na danas izumrle slonove s ravnim kljovama (Palaeoloxodon antiquus) bio je uobičajen među neandertalcima. Ovo otkriće nedavno je objavljeno u prestižnom časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Istraživači su pomno pregledali kosti slonova starih približno 125.000 godina, pronađene na lokacijama u Gröbernu u Saskoj-Anhaltu i Taubachu u Turingiji u Njemačkoj. Na kostima su otkriveni tragovi rezova kamenim alatima koje su koristili neandertalci, što ukazuje na to da su slonovi s ravnim kljovama bili lovina prije nego što su detaljno razrezani.

Prvi dokazi o aktivnom lovu neandertalaca na slonove s ravnim kljovama, najveće kopnene sisavce pleistocena, otkriveni su prije dvije godine tijekom analize kostiju na lokalitetu Neumark-Nord u bivšem rudniku smeđeg ugljena u Saskoj-Anhaltu. Ti rezultati objavljeni su u časopisu Science Advances početkom 2023. godine.

Najveće kopnene sisavce pleistocena

Profesorica Sabine Gaudzinski-Windheuser, ravnateljica Arheološkog istraživačkog centra i Muzeja evolucije ljudskog ponašanja MONREPOS u Neuwiedu, povezana s LEIZA, naglasila je: “Nedavna analiza kostiju iz Gröberna i Taubacha ukazuje na to da lov na slonove s ravnim kljovama od strane neandertalaca nije bio povremena aktivnost, već redoviti dio njihovog načina života.”

Palaeoloxodon antiquus lutao je krajolicima Europe i Zapadne Azije između 800.000 i 100.000 godina prije naše ere. S visinom u ramenima do 4 metra i težinom do 13 tona, slonovi s ravnim kljovama bili su najveća kopnena životinja tog vremena, znatno veći od današnjih afričkih i azijskih slonova, pa čak i od izumrlog vunastog mamuta.

“Dobili smo procjenu da bi meso i masnoća odraslog mužjaka Palaeoloxodon antiquusa mogli zadovoljiti dnevne kalorijske potrebe najmanje 2.500 odraslih neandertalaca,” objasnila je Gaudzinski-Windheuser. “Ovo je značajan podatak koji pruža nove uvide u društvenu organizaciju i ponašanje neandertalaca, ukazujući na mogućnost njihovog okupljanja u većim skupinama ili razvijanja tehnika za dugotrajno čuvanje i skladištenje hrane.”

U budućim istraživanjima, znanstvenici planiraju istražiti metode koje su neandertalci koristili u lovu na ove ogromne slonove te kako su njihove lovne aktivnosti utjecale na ekosustav i druge vrste životinja.