• Astronomija
  • Oblak krhotina nastalih nakon testiranja ruskih protusatelitskih raketa prikazan na slikama
Astronomija

Ruska vojska potvrdila je da je testirala protusatelitsko oružje u svemiru i izazvala eksploziju koja je Međunarodnu svemirsku postaju dovela u opasnost.

Ove radarske slike tvrtke Numerica Corporation prikazuju satelit Cosmos 1408 prije (lijevo) i nakon udara ruskog antisatelitskog testa 15. studenog 2021. (Izvor slike: Numerica Corporation)

Komadići razbijenog satelita iz sovjetske ere vidljivi su na novim teleskopskim snimkama nakon što je uništen ruskim testiranjem antisatelitskog oružja u ponedjeljak (15. studenog).

Slike je snimila Numerica Corp., tvrtka sa sjedištem u Coloradu koja pruža praćenje objekata svemirskog otpada, a podijelio ih je partner tvrtke Slingshot Aerospace na Twitteru. Pokazuju slike i video krhotine nakon ruskog antisatelitskog testa u ponedjeljak koji je poslao projektil sa zemlje da uništi satelit van funkcije nazvan Cosmos 1408.

Teleskopska snimka prikazuje samo neke od više od 1500 komada krhotina iz Cosmosa 1408 nakon što ga je uništila Rusija. Američko svemirsko ministarstvo, američki vojni dužnosnici i upravitelj NASA-e Bill Nelson među tijelima su koja osuđuju Rusiju zbog tog čina, za koji su rekli da je ugrozio Međunarodnu svemirsku postaju.

Astronautima na Međunarodnoj svemirskoj postaji rečeno je da potraže sklonište u vozilima za bijeg zbog nadolazeće opasnosti – oblaka svemirskog otpada koji je ostao s ruskog satelita koji je eksplodirao.

Na sreću, Međunarodna svemirska postaja prošla je kroz dva oblaka krhotina bez oštećenja. Astronauti su se tijekom tog dana morali u dva navrata skloniti. Prva vježba trajala je dva sata, ali još 90 minuta kasnije, posadi je naređeno da se ponovno evakuira zbog drugog oblaka krhotina.

Rusko Ministarstvo obrane opovrgnulo je da olupine predstavljaju prijetnju orbitalnim stanicama, svemirskim letjelicama i svemirskim aktivnostima. Ovo je čudna reakcija, jer je ISS jučer morao dvaput promijeniti svoju orbitu kako bi izbjegao oblak smeća.

Ruske vlasti također su umanjile važnost onoga što se dogodilo, objašnjavajući da su “u prošlosti takve testove provodile Sjedinjene Države, Kina i Indija”.

Međutim, ovo je vrlo obmanjujuće. Iako je testiranje protusatelitskog oružja ozbiljan problem i ne bi ga smjela raditi nijedna država, postoji razlika između testiranja SAD-a i Indije, u kojima su sateliti pogođeni na visini od 200-300 kilometara. Ova područja Zemljine orbite se samostalno čiste i većina krhotina pada u roku od nekoliko mjeseci.

Testovi Rusije i Kine potpuno su drugačije – te su zemlje pogodile satelite na visini od oko 500 kilometara, gdje smeće desetljećima kruži oko Zemlje.

Rusija i Sjedinjene Države glavni su partneri ISS-a, a njihova suradnja na projektu datira iz ranih 1990-ih usred povremenih prepirki između zemalja, uključujući prijavljene prijetnje Rusije da će napustiti program ISS-a u lipnju.

U priopćenju NASA-e o novom incidentu s krhotinama u ponedjeljak je navedeno da su otvori između američkih i ruskih segmenata svemirske stanice i dalje otvoreni.

• Cobb, W. W. (2021, November 17). Russian anti-satellite weapon test: What happened and what are the risks? The Conversation.
• Drake, N. (2021, November 16). Russia just blew up a satellite-here’s why that spells trouble for spaceflight. Science.
• Gohd, C. (2021, November 17). Russian anti-satellite missile test was the first of its kind. Space.com.
• Tran, T. (2021, November 17). Hear the moment ISS crew scrambles for safety from Russian satellite debris. Futurism.
• Yang, M. (2021, November 16). Russia admits to anti-satellite missile test but denies ‘dangerous behavior’. The Guardian.

• Howel, E. (2021. 16. studenog).Space debris from Russian anti-satellite missile test spotted in telescope images and video