Astronomija

Novi uvidi u galaktički skup Abell 119

Simulacija spajanja skupina koja kvalitativno odgovara preferiranom scenariju za A119.

Astronomi su, koristeći NASA-in svemirski teleskop Chandra, proveli detaljna rendgenska promatranja složenog galaktičkog skupa Abell 119. Objavljeni rezultati ovih promatranja 9. kolovoza na predtiskovom poslužitelju arXiv pružaju bolje razumijevanje prirode i karakteristika ovog fascinantnog skupa.

Galaktički skupovi, najveće poznate gravitacijski povezane strukture u svemiru, čine iznimna laboratorijska mjesta za proučavanje evolucije galaksija i kosmologije. Skup Abell 119, s crvenim pomakom od 0,044, dom je za oko 70 galaksija. Njegova najistaknutija galaksija je UGC 579, a prethodna promatranja ukazala su na njegovu dinamičnu složenost s različitim podstrukturnim oblicima.

Tijekom istraživačke kampanje, otkriveno je da je rendgensko zračenje iz međugrupe sredine (ICM) ovog skupa asimetrično, stvarajući oblik sličan “suzi”. Dodatne analize ukazale su na moguće prisustvo neujednačenih podstruktura unutar ICM-a.

Ekipa astronoma, predvođena Courtney B. Watson iz Bostonskog sveučilišta, identificirala je dvije hladne fronte unutar skupa. Ove fronte mogu formirati spiralnu strukturu koja bi mogla biti rezultat nedavnog spajanja. Zanimljivo je da su ova promatranja također ukazala na postojanje šokantne fronte nedaleko od jezgre skupa, koja se poklapa s brzinama karakterističnim za šokove spajanja.

Jedno od posebno intrigantnih otkrića bila je prisutnost filamentarne strukture, koja povezuje Abell 119 s drugim galaktičkim skupom, Abell 116. Ova se struktura proteže gotovo 26 milijuna svjetlosnih godina u smjeru sjeveroistoka.

Zaključujući svoje nalaze, istraživači su naglasili složenost skupa Abell 119, sugerirajući njegov potencijalni proces spajanja i povezanost s drugim skupovima. “Postoji usklađenost između rendgenskog zračenja, optičkih podstruktura i radio mlazova unutar skupa, što potvrđuje našu hipotezu o nedavnoj ili tekućoj aktivnosti spajanja”, zaključili su istraživači.

U budućnosti će se nastaviti s daljnjim promatranjima kako bi se bolje razumjeli procesi unutar ovog i drugih galaktičkih skupova.