• Znanost
  • Nevjerojatno! Posljednji pljen tiranosaura još uvijek vidljivi u njegovom želucu
Znanost

Otkriće fosiliziranog dinosaura, starog približno 75 milijuna godina, donosi izvanredan uvid u njegovu prehranu zahvaljujući iznenađujuće dobro očuvanom posljednjem obroku u njegovom želucu.

Nađen u sedimentima starih milijunima godina, mladi primjerak vrste Gorgosaurus libratus, pripadnik skupine tiranosaura, sadržavao je u želucu ostatke zadnjih nogu pticolikih dinosaura. Tim istraživača sa Sveučilišta u Calgaryju istraživao je ovaj neobičan nalaz, pridonoseći razumijevanju prehrambenih navika ovih drevnih grabežljivaca.

Tiranosauri, među koje spadaju Gorgosaurus i poznatiji Tiranosaurus rex, smatrani su jednima od najmoćnijih predatora svoje ere. Prema dosadašnjim saznanjima, stariji primjerci ove skupine najčešće su se hranili velikim biljojedima. Međutim, ovaj najnoviji nalaz ukazuje na to da se dijeta ovih životinja mijenjala tijekom njihova rasta. Detalji istraživanja objavljeni su u prestižnom znanstvenom časopisu Science Advances.

“Ovo je prvi put da su u kosturu jedne velike vrste tiranosaura pronađeni tako dobro očuvani ostaci hrane u želucu,” izjavila je Darla Zelenitsky, suautorica studije.

Ovaj dinosaur težio je preko 700 kilogram

Lijeva i desna strana mladog Gorgosaurusa s predmetima plijena u želucu. (Darla Zelenitsky)

Ovaj primjerak Gorgosaurus libratusa težio je preko 700 kilograma, što je otprilike samo deset posto mase odrasle jedinke, i vjeruje se da je umro u mladosti, između pete i sedme godine života. Fosil je prvi put otkriven 2009. godine u Nacionalnom parku Dinosaur u Kanadi.

Osoblje muzeja prvo je primijetilo kosti prstiju u području želuca fosiliziranog dinosaura. Nakon detaljnijeg istraživanja, utvrđeno je da su to ostaci vrste Citipes, malih dinosaura veličine purana. “Kamen unutar prsne šupljine uklonjen je kako bi se otkrilo što je skriveno unutar. I evo, u želucu su se nalazile potpune zadnje noge dvoje mladih dinosaura, oba mlađa od godine dana,” objasnio je François Therrien, koautor studije.

Analiza je pokazala da su različiti setovi nogu konzumirani u različitim vremenima, što se određuje prema stupnju probave.

Istraživači vjeruju da je tiranosaur specifično odabrao zadnje noge za jelo jer su to najmesnatiji dijelovi tijela. “Poznato je da su tiranosauri tijekom rasta prolazili kroz velike promjene, od vitkih oblika do moćnih, kostolomnih dinosaura. Ova promjena bila je usko povezana s njihovim prehrambenim ponašanjem,” naglasila je Zelenitsky.

“Tijekom razvoja, tiranosauri su prešli s lova na male plijenove poput Citipesa — koji su bili samo dio njihove veličine — na lov na velike biljojede, koji su bili jednaki ili veći od njih samih,” dodala je.

Ovo otkriće pokazuje kako su mladi tiranosauri, s uskim lubanjama i oštrim, sličnim oštrici zubima, bili prilagođeni lovu na manji plijen, dok su odrasli primjerci s velikim lubanjama i snažnim zubima bili sposobni hraniti se znatno većim životinjama.