Astronomija

Nevjerojatna 3D snimka – Hubble i Webb otkrivaju stupove stvaranja

Stupovi stvaranja zvijezda u novoj vizualizaciji iz NASA-inih Hubble i Webb teleskopa. Zasluge: Greg Bacon (STScI), Ralf Crawford (STScI), Joseph DePasquale (STScI), Leah Hustak (STScI), Christian Nieves (STScI), Joseph Olmsted (STScI), Alyssa Pagan (STScI), Frank Summers (STScI), NASA's Universe of Learning.

Poznati još od 1995. godine zahvaljujući NASA-inom Hubble teleskopu, Stupovi stvaranja u srcu Orlove maglice oduševili su ljude diljem svijeta svojom zadivljujućom, eterealnom ljepotom.

Sada je NASA objavila novu 3D vizualizaciju ovih monumentalnih nebeskih struktura koristeći podatke iz NASA-inih Hubble i James Webb svemirskih teleskopa. Ovo je najdetaljniji i najopsežniji višetalasni prikaz ovih oblaka u kojima se rađaju zvijezde.

Nevjerojatan pogled na Stupove stvaranja

“Prolazeći pokraj i među stupovima, gledatelji doživljavaju njihovu trodimenzionalnu strukturu i vide kako izgledaju drugačije u Hubbleovom pogledu na vidljivu svjetlost u usporedbi s Webbovim pogledom na infracrvenu svjetlost,” objasnio je glavni znanstvenik za vizualizaciju Frank Summers iz Instituta za svemirski teleskop (STScI) u Baltimoreu, koji je vodio tim za razvoj filma za NASA-in Universe of Learning. “Kontrast im pomaže razumjeti zašto imamo više od jednog svemirskog teleskopa za promatranje različitih aspekata istog objekta.”

Četiri Stupa stvaranja, sastavljena uglavnom od hladnog molekularnog vodika i prašine, erodiraju zbog jakih vjetrova i žestokog ultraljubičastog svjetla obližnjih mladih, vrućih zvijezda. Strukture nalik prstima, veće od Sunčevog sustava, strše iz vrhova stupova. Unutar tih prstiju mogu se nalaziti embrionalne zvijezde. Najviši stup proteže se preko tri svjetlosne godine, što je tri četvrtine udaljenosti između našeg Sunca i najbliže zvijezde.

Film vodi posjetitelje unutar trodimenzionalnih struktura stupova. Umjesto umjetničke interpretacije, video se temelji na promatračkim podacima iz znanstvenog rada kojeg je vodila Anna McLeod, izvanredna profesorica na Sveučilištu Durham u Ujedinjenom Kraljevstvu. McLeod je također bila znanstvena savjetnica na projektu filma.

3D pogled

“Stupovi stvaranja su nam uvijek bili u mislima za izradu u 3D formatu. Podaci iz Webb teleskopa u kombinaciji s Hubble podacima omogućili su nam da vidimo stupove u potpunijim detaljima,” rekao je Greg Bacon, voditelj produkcije u STScI. “Razumijevanje znanosti i kako je najbolje predstaviti omogućilo je našem malom, talentiranom timu da se suoči s izazovom vizualizacije ove kultne strukture.”

Rezultati Hubble i Webba

Nova vizualizacija pomaže gledateljima da dožive kako dva najmoćnija svemirska teleskopa na svijetu zajedno pružaju složeniji i sveobuhvatniji portret stupova. Hubble vidi objekte koji sjaje u vidljivoj svjetlosti, na tisuće stupnjeva. Webbova infracrvena vizija, koja je osjetljiva na hladnije objekte s temperaturama od samo nekoliko stotina stupnjeva, probija se kroz zaklanjajuću prašinu kako bi vidjela zvijezde ugrađene u stupove.

“Kombiniranjem promatranja NASA-inih svemirskih teleskopa kroz različite valne duljine svjetlosti, širimo naše razumijevanje svemira,” rekao je Mark Clampin, direktor Odjela za astrofiziku u NASA-inom sjedištu u Washingtonu. “Regija Stupova stvaranja nam i dalje nudi nove uvide koji usavršavaju naše razumijevanje kako se zvijezde formiraju. Sada, s ovom novom vizualizacijom, svi mogu doživjeti ovaj bogat, očaravajući krajolik na nov način.”

Proizvedena za NASA-u od strane STScI u suradnji s partnerima na Caltech/IPAC, i razvijena od strane AstroViz projekta NASA-inog Universe of Learning, 3D vizualizacija je dio dužeg, narativnog videa koji kombinira izravnu vezu sa znanošću i znanstvenicima NASA-inih astrofizičkih misija s pažnjom prema potrebama publike mladih, obitelji i doživotnih učenika. Omogućuje gledateljima da istražuju temeljna pitanja u znanosti, dožive kako se znanost radi i otkriju svemir sami.

Višestruka faza stvaranja zvijezda

Vizualizacija ističe nekoliko faza stvaranja zvijezda. Kako se gledatelji približavaju središnjem stupu, vide na njegovom vrhu ugrađenu, infantilnu protuzvijezdu koja svijetli jarko crveno u infracrvenoj svjetlosti. Blizu vrha lijevog stupa nalazi se dijagonalni mlaz materijala izbačen iz novorođene zvijezde. Iako je mlaz dokaz rođenja zvijezde, gledatelji ne mogu vidjeti samu zvijezdu. Na kraju jednog od izbočenih “prstiju” lijevog stupa nalazi se sjajna, nova zvijezda.

Kao dodatak ovoj vizualizaciji, dostupan je novi 3D printabilni model Stupova stvaranja. Osnovni model četiri stupa korišten u vizualizaciji prilagođen je STL formatu, tako da gledatelji mogu preuzeti datoteku modela i isprintati je na 3D printerima. Istraživanje strukture stupova na ovaj taktilan i interaktivan način dodaje nove perspektive i uvide u cjelokupno iskustvo.

Više vizualizacija i povezanosti između znanosti o maglicama i učenika može se istražiti kroz druge proizvode NASA-inog Universe of Learning, kao što je ViewSpace, video izložba koja trenutno traje u gotovo 200 muzeja i planetarija širom Sjedinjenih Američkih Država. Posjetitelji mogu ići dalje od videa i istraživati slike proizvedene svemirskim teleskopima s interaktivnim alatima koji su sada dostupni za muzeje i planetarije.