Astronomija

Neutronske zvijezde mogle bi posjedovati vulkane

Neutronska zvijezda. Izvor: Yayimage.com.

Na 30 000 svjetlosnih godina udaljenosti, znanstvenici su primijetili neutronsku zvijezdu koja mijenja svoju brzinu rotacije. U jednom trenutku zvijezda je naglo usporila, a čini se da bi to usporavanje moglo biti izazvano vulkanima na njenoj površini.

Neutronske zvijezde

Neutronske zvijezde intrigantni su kozmički objekti koje karakterizira vrlo mali radijus s rasponom od ispod 30 kilometara. Unatoč njihovoj maloj veličini, posjeduju veliku gustoću i uglavnom se sastoje od tijesno zbijenih neutrona, po čemu su zaradile svoje ime. Ovi neobični objekti nastaju gravitacijskim kolapsom ostatka divovske zvijezde nakon supernove. Neutronska zvijezda nastaje pod uvjetom da nije prevelika mase jer u suprotnom dolazi do stvaranja crne rupe.

Sada su znanstvenici došli do novih spoznaja o ovim fascinantnim objektima. Naime, znanstvenici su primijetili nešto jako neobično, proučavajući brzo rotirajući ostatak mrtve zvijezde, udaljen približno 30.000 svjetlosnih godina od Zemlje. Zvijezda je promijenila svoju brzinu rotacije te naglo usporila svoje kretanje. Daljnjim promatranjem, nakon nekoliko dana, otkrivene su iznenadne emisije radio valova.

Najteža neutronska zvijezda ikad otkrivena vrti se 707 puta u sekundi

Vulkani na neutronskim zvijezdama

Astronomi su izveli svoja mjerenja neutronske zvijezde pomoću specijaliziranog teleskopa, što im je također omogućilo testiranje nove teorije o tome što bi moglo uzrokovati naglo usporavanje neutronske zvijezde. Rad objavljen u časopisu Nature Astronomy objašnjava da je naglo usporavanje vjerojatno uzrokovano puknućima tj. vulkanima na površini neutronske zvijezde. Ove su formacije izbacile veliki val čestica u svemir. Čestice, koje istraživači objašnjavaju kao neku vrstu kozmičkog vjetra, promijenile su magnetsko polje zvijezde, stvarajući uvjete koji su doveli do emisije radiovalova.

Emisije su izmjerene kineskim sfernim teleskopom s otvorom od petsto metara (FAST). Astrofizičar Matthew Baring navodi, “Ljudi su nagađali da bi neutronske zvijezde mogle imati nešto nalik vulkanima na svojoj površini.” Takva rijetka usporavanja nazivaju se “anti-glitches” (hrv. “anti-kvarovi”). S druge strane, nagla povećanja brzine rotacije, tzv. “glitches” odnosno kvarovi, često su uzrokovani promjenama duboko unutar zvijezde. “Naša otkrića sugeriraju da bi to mogao biti slučaj te da je puknuće ovom prilikom najvjerojatnije bilo na ili blizu magnetskog pola zvijezde”, otkrio je Baring.

Što su i kako nastaju neutronske zvijezde?

Naglo usporavanje rotacije iznimno rijedak slučaj

Kako je objašnjeno u izjavi sa Sveučilišta Rice, nagla usporavanja rotacije takvih zvijezda vrlo su rijedak kozmički fenomen. Zapravo, do sada su otkrivena samo tri takva događaja, uključujući nedavni, koji je otkriven u listopadu 2020. O

bično se promjene u brzinama rotacije takvih zvijezda događaju sporo. Obično su potrebni na deseci tisuća godina da neutronska zvijezda uspori za samo jednu rotaciju po sekundi. Više o otkriću možete pročitati na stranicama Sveučilišta Rice.

Otkrivanje tamne tvari pomoću neutronskih zvijezda