Tehnologija

NASA objavila prvu fotografiju Sunčeve jedrilice u orbiti

Sunčeva jedrilica ACS3 vidljiva je ispod orbitera na dnu fotografije. Izvor: NASA.

Napredni kompozitni sustav Sunčeve jedrilice mogao bi otvoriti put novim, ultrabrzim oblicima svemirskog putovanja.

NASA je po prvi put objavila fotografiju svog Naprednog kompozitnog sustava Sunčeve jedrilice (ACS3) u orbiti. Iako agencija opisuje ovaj uređaj kao da trenutno “polako rotira” oko Zemlje na visini od otprilike 965 kilometara, ova faza slobodnog okretanja dio je šireg plana. Zanimljivo je da zahvaljujući novoj značajci u NASA-inoj mobilnoj aplikaciji, zainteresirana publika na Zemlji možda može i uživo vidjeti ovu jedrilicu iznad sebe.

ACS3 je lansiran još u travnju, a od tada provodi vrijeme u svojoj sunčano sinkroniziranoj orbiti dok inženjeri nadziru opremu i pripremaju se za sljedeće faze postavljanja. Kao prototip za novi, prijenosni dizajn jedrilice, rezultati predstojećih testova mogli bi otvoriti put većim verzijama koje će biti sposobne prenositi satelite, pa čak i letjelice, diljem Sunčevog sustava. Prije toga, međutim, NASA mora potvrditi da su osnovne dinamike ACS3 dovoljno pouzdane kako bi se tehnologija mogla proširiti na buduće misije.

Koncepti Sunčevih jedrilica već su dugo poznati – koristeći ultra tanke slojeve reflektirajućeg materijala za hvatanje Sunčevih ionskih emisija, Sunčeva jedrilica može pokretati svoj teret iznimno velikim brzinama bez potrebe za dodatnim izvorima goriva.

U ovom slučaju, prototip ACS3 oslanja se na posebno izrađene sklopive nosače od fleksibilnih kompozitnih polimera ojačanih karbonskim vlaknima. Kada se potpuno rastegnu do duljine od 7 metara, četiri nosača podupirat će površinu jedrilice od 80 kvadratnih metara, a istovremeno će održavati potrebnu napetost za učinkovito prikupljanje Sunčeve energije. Unatoč svojoj veličini, najveća prednost ACS3 je njegova kompaktnost prije razmještanja. U transportnom pakiranju, nosači su pohranjeni u kućištu veličine otprilike jedne kuverte, a odmotavaju se pomoću uređaja koji podsjeća na kolut trake.

Trenutno je u orbiti samo Sunčeva jedrilica, dok su nosači još uvijek u sklopljenom stanju. Prema NASA-inom izvještaju u četvrtak, nosači će se početi širiti tek nakon što inženjeri potvrde da su svi sustavi spremni za sljedeću fazu. Nakon što se nosači potpuno prošire, NASA će ponovno aktivirati sustav za kontrolu orijentacije ACS3, što će omogućiti stabilizaciju jedrilice u orbiti. Nakon tog koraka, inženjerski tim planira provesti manevar kojim će podizati i spuštati visinu orbite.

Čak i sada, entuzijasti mogu možda uhvatiti pogled na ACS3 noću dok kruži oko Zemlje. Prema NASA-i, vidljivost jedrilice može biti povremena, a njena svjetlost može varirati dok nastavlja rotirati. NASA-ina mobilna aplikacija sada uključuje tracker za ACS3 koji pomaže korisnicima da prate orbitalnu putanju. NASA također potiče sve koji uspiju snimiti fotografiju jedrilice iznad sebe da je podijele na društvenim mrežama uz hashtag #SpotTheSail.