Nada za pronalazak Marsove podzemne vode ‘presušila’

autor

Nova studija sugerira da bi radarske refleksije ispod polarnih kapa Marsa zapravo mogli biti tragovi drevnih jezera i riječnih korita, a ne tekuće vode.

Voda se pretvorila u ‘prah’

Tekuća voda koja je prethodno otkrivena ispod Marsovog ledenog južnog pola vjerojatno je samo prašnjava ‘fatamorgana’. Barem tako tvrdi nova studija o crvenom planetu koju su vodili istraživači sa Sveučilišta Texas.

Znanstvenici su 2018. mislili da su otkrili tekuću vodu kada su vidjeli sjajne radarske refleksije ispod polarne kape. Međutim, nova studija objavljena 24. siječnja u časopisu Geophysical Research Letters otkrila je da se refleksije podudaraju s onima vulkanskih ravnica koje se nalaze na cijeloj površini crvenog planeta.

Istraživači misle da je njihov zaključak – vulkanska stijena zakopana pod ledom – vjerojatnije objašnjenje otkrića iz 2018., koje je već bilo upitno nakon što su znanstvenici izračunali malo vjerojatne uvjete potrebne za održavanje vode u tekućem stanju na hladnom, sušnom južnom polu Marsa.

‘Tekuća voda’ zapravo vulkanske ravnice?

„Da bi se voda održavala ovako blizu površine potrebno vam je i vrlo slano okruženje i snažan, lokalno generiran izvor topline, ali to se ne podudara s onim što znamo o ovoj regiji“, rekao je glavni autor studije Cyril Grima , planetarni znanstvenik s Instituta za geofiziku Sveučilišta Texas (UTIG).

Južna polarna ‘fatamorgana’ se rastopila kada je tim znanstvenika dodao zamišljeni globalni ledeni pokrivač preko radarske karte Marsa. Zamišljeni led pokazao je kako će Marsovi tereni izgledati kada se gledaju kroz kilometar leda, omogućujući znanstvenicima da uspoređuju značajke cijelog planeta s onima ispod polarne kape.

Grima je primijetio svijetle odsjaje, baš poput onih na južnom polu, ali razbacane po svim geografskim širinama. Koliko se moglo potvrditi, odgovarale su položaju vulkanskih ravnica.

Na Zemlji tokovi lave bogati željezom mogu ostaviti za sobom stijene koje reflektiraju radar na sličan način. Ostale mogućnosti uključuju naslage minerala u osušenim riječnim koritima. U svakom slučaju, rekao je Grima, razotkrivanje ovoga fenomena moglo bi odgovoriti na važna pitanja o Marsovoj povijesti.

Led na Marsu

Iako možda nema tekuće vode zarobljene ispod južne polarne kape, na Marsu ima dosta vodenog leda, uključujući i debele polarne kape. Zapravo, nova studija upućuje da je Marsova prošlost puno ‘vlažnija’ nego smo prije mislili.

Pogled na Marsov južni pol (©ESA/DLR/FU Berlin).

Isaac Smith, geofizičar Marsa sa Sveučilišta York, vjeruje da su svijetli radarski potpisi vrsta gline koja nastaje kada stijena erodira u vodi. Godine 2021. Smith otkrio je da gline na Zemlji jako reflektiraju radar, baš kao i svijetle točke u studiji južnog pola iz 2018.

„Mislim da je ljepota Griminog otkrića u tome što, iako ruši ideju da bi danas mogla biti tekuća voda ispod južnog pola planeta, također nam daje stvarno precizna mjesta na koja možemo potražiti dokaze o drevnim jezerima i riječnim koritima i testirati hipoteze o šire isušivanje Marsove klime tijekom milijardi godina“, rekao je.

Nastavak istraživanja

Karta iz nove studije temelji se na trogodišnjim podacima MARSIS-a, radarskog instrumenta lansiranog 2005. na brodu Mars Express Europske svemirske agencije koji je prikupio ogromne količine informacija o Marsu. Grima i koautor Jérémie Mouginot, znanstveni znanstvenik na Institutu za geoznanost okoliša u Grenobleu u Francuskoj, planiraju dalje kopati u podatke kako bi vidjeli što još MARSIS može otkriti o Marsu.

Za Smitha, studija je ‘otrežnjujuća’ lekcija o znanstvenom procesu koji je jednako važan za Zemlju kao i za Mars – „Znanost nije sigurna iz prvog pokušaja. To je osobito istinito u planetarnoj znanosti gdje gledamo mjesta koja nitko nikada nije posjetio i oslanjamo se na instrumente koji sve osjećaju s daljine,“ rekao je Smith.

Grima i Smith sada rade na predloženim misijama za pronalaženje vode na Marsu pomoću radara, i kao resurs za buduća mjesta za slijetanje ljudi i za traženje znakova prošlih života.

Voda na Marsu mogla bi biti pohranjena u stijenama hematita

Grima et al., „The Basal Detectability of an Ice-Covered Mars by MARSIS,“ Geophysical Research Letters 49/2 (2o22).

University of Texas at Austin (24. siječnja 2022.), „Hope for present-day Martian groundwater dries up,“ phys.org (pristup 25. siječnja 2022.)

Anonymus (24. siječnja 2022.), „Hope for Present-Day Martian Groundwater Dries Up,“ news.utexas.edu (pristup 25. siječnja 2022.)