Znanost

Mjesečevo tlo moglo bi stvarati raketno gorivo

Tamna strana Mjeseca. Izvor: Depositphotos.com.
autor

Kineski znanstvenici tvrde da su u eksperimentu uspjeli pretvoriti uzorke lunarnog tla u funkcionalno raketno gorivo.

Važan korak za istraživanje svemira

Tim kineskih istraživača kaže da je uspio pretvoriti stvarne uzorke lunarnog regolita u izvor raketnog goriva i kisika. Ovaj eksperiment mogao bi imati značajne posljedice za buduće svemirske istraživače koji se nadaju da će u budućnosti moći koristiti neposredno dostupne resurse za izradu raketnog goriva i tako značajno smanjiti troškove svemirskih putovanja.

Istraživači su otkrili da uzorci Mjesečevog tla mogu djelovati kao katalizator za pretvaranje ugljičnog dioksida i vode iz tijela astronauta i okoliša u metan i kisik, kao što je navedeno u radu objavljenom u časopisu National Science Review.

„In situ iskorištavanje resursa lunarnog tla za postizanje proizvodnje goriva i kisika na drugom svemirskom tijelu od vitalnog je značaja za ljude u provođenju misija iskorištavanja Mjeseca. S obzirom na to da postoje ograničeni ljudski resursi na udaljenim lokacijama, predložili smo korištenje robotskog sustava za izvođenje cjelokupne postavke sustava za elektrokatalitičku konverziju CO2,“ rekao je glavni autor studije Yujie Xiong.

To znači da bismo u bliskoj budućnosti mogli imati puno bolje šanse za provedbu dugotrajnijih istraživanja mjesečeve površine.

U Mjesečevom tlu uzgojene prve biljke

Eksperiment

Prema novoj studiji – koja se temelji na prethodnim istraživanjima koja su sugerirala da lunarno tlo može stvarati kisik i gorivo – ovaj se proces može dovršiti korištenjem sustava bez posade, čak i u odsutnosti astronauta.

U eksperimentu, tim je koristio uzorke iz kineske misije Chang’e-5, koja je sletjela u Unutrašnju Mongoliju još u prosincu 2020. godine i na Zemlju dostavila prve uzorke lunarnog tla od sada već davne 1976. godine. Mjesečevo je tlo učinkovito djelovalo kao katalizator, omogućujući elektrokatalitičku pretvorbu ugljičnog dioksida u metan i kisik.

Povratna kapsula Chang’e 5 fotografirana na mjestu slijetanja (©New China).

„Ne može se primijetiti značajna razlika između sustava s ljudskom posadom i bez posade, što dodatno ukazuje na veliku mogućnost oponašanja našeg predloženog sustava na udaljenim mjestima i dokazuje izvedivost daljnjeg optimiziranja recepata katalizatora na Mjesecu,“ zaključuju istraživači u svom radu.

Međunarodni tim znanstvenika iznio nove dokaze o postajanju vode na Mjesecu

Predstoji još jedan izazov

No, nažalost, još uvijek se ne smijemo previše veseliti i nadati da ćemo u skorije vrijeme ugledati ovu ‘novu’ vrstu goriva. Naime, još uvijek postoji jedna velika prepreka koju treba prevladati – ukapljivanje ugljičnog dioksida (tj. pretvaranje u tekuće stanje) je sve samo ne jednostavno s obzirom na Mjesečevu ledenu atmosferu, jer kondenzacija plina zahtijeva značajnu količinu topline.

Ipak eksperiment je pokazao kako korištenje lunarnog tla za gorivo nije samo hipoteza i koncept, već da je realna mogućnost – sada samo predstoji prevladati prepreke!

Lunarno tlo moglo bi nam pomoći otputovati na Mars

Yuan Zhong et al., „In situ resource utilization of lunar soil for highly efficient extraterrestrial fuel and oxygen supply,“ National Science Review (2022).

Yingfang Yao et al., „Extraterrestrial photosynthesis by Chang’E-5 lunar soil,“ Joule (2022).

Victor Tangermann (2. studenoga 2022.), „Scientists Use Actual Lunar Soil Sample To Create Rocket Fuel,“ futurism.com (pristup 7. studenoga 2022).