kozmos.hr
Tehnologija

Medicinski roboti: kako njihovi izrazi lica utječu na nas

objavljeno

Roboti, umjetna inteligencija i autonomni sustavi sve se više koriste u bolnicama diljem svijeta. Pomažu u nizu zadataka, od kirurških zahvata i provjere vitalnih znakova do preuzimanja sigurnosnih funkcija.

Pokazalo se da takvi “medicinski roboti” pomažu povećati preciznost u operacijama, pa čak i smanjuju ljudsku pogrešku u isporuci lijekova putem svojih automatiziranih sustava. Njihovo raspoređivanje u domove za starije i nemoćne također je pokazalo da korisnicima takvih domova pomažu na način da se osjećaju manje usamljenima.

Mnogima su poznati japanski roboti Pepper (koji su 2014. godine najavljeni kao prvi roboti na svijetu koji razumiju emocije). Doista, “emocionalni” roboti sada su široko dostupni. No, unatoč očitim tehničkim i emocionalnim prednostima, istraživanja pokazuju da većina ljudi odbija vjerovati robotima i strojevima koji imaju važne i potencijalno spašavajuće uloge.

Dakako, roboti ne mogu zamijeniti ljudske doktore i medicinske sestre. Ali će igrati vitalnu ulogu u budućnosti zdravstvene skrbi i suočavanja s mogućim budućim pandemijama.

Zašto ljudi nerado vjeruju medicinskim robotima?Provedeno je istraživanje na temelju toga kako različiti robotski izrazi lica i elementi dizajna, poput ekrana na licu i prsima, mogu doprinijeti konstrukciji medicinskog robota kojem će ljudi lakše vjerovati?

Za početak je proveden upitnik u kojem su sudjelovale 74 osobe iz cijelog svijeta kojima je postavljeno pitanje bi li vjerovali robotskom liječniku u svakodnevnom životu. Samo 31% sudionika je odgovorilo potvrdno.

Izrazi lica

Kako bi se ustanovilo kako napraviti robota koji odiše pouzdanošću, proučavan je niz izraza lica, dizajna i modifikacija robota Canbot-U03. Ovaj robot odabran je zbog svog izgleda koji nije zastrašujući, jer je visok samo 40 cm. On je dio obitelji Canbot i reklamira se kao “slatki pratitelj i brižan partner” za “24 sata bezuvjetnog druženja i upravljanja kućom”.

Kako rukovanje izrazima lica robota utjeće na interakciju robota i čovjeka?

Očekivano, oni roboti koji su imali “sretna/nasmijana” lica bili su općenito prihvaćeni i vjerovalo im se više. Roboti s izobličenim, ljutitim i nepoznatim licima klasificirani su kao “neizvjesni i neugodni” pa tako i nepovjerljivi.

Ljudske karakeristike – u granicama

Zanimljivo je da je robot koji je imao ljudske karakteristike bio široko neprihvaćen. 86% sudionika reklo je da im se ne sviđa njegov izgled.

Sudionici su rekli da žele robota koji podsjeća na ljude s licem, ustima i očima, ali – što je najvažnije – ne identičnim prikazom ljudskih crta. Drugim riječima, i dalje su željeli da izgleda kao robot, a ne neki uznemirujući kiborg hibrid.

Ova otkrića su u skladu s fenomenom nazvanim “the uncanny valley” koji kaže da prihvaćamo robote s ljudskom sličnošću – ali samo do određene točke. Kada prijeđemo ovu točku, a robot izgleda previše ljudski, osjećamo se vrlo nelagodno i nećemo ga prihvatiti kao nešto pouzdano.

Ostale karakteristike

Zaslon na prsima također pruža dodatnu platformu za prenošenje informacija. U bolnici se to može koristiti za prenošenje podataka pacijentima i osoblju.

Kako bi procijenili utjecaj zaslona za lice i prsa, u istraživanje je uveden niz prepoznatljivih modifikacija. Na primjer, tu su bila rukom nacrtana lica, sretna lica iz crtića i lica kiborga, kao i napuknuti i zamućeni ekrani ili ekrani s porukama o greškama.

Sudionici su trebali odlučiti koji robot prikazuje točan odgovor na složene matematičke probleme, samo na temelju njegovog izgleda. To je provedeno pod strogim vremenskim ograničenjima. Komplicirana jednadžba oslanjala se na sudionika da vjeruje vizualnom izgledu robota kako bi odlučio koji odgovor smatra iskrenim — i stoga točnim. Velik broj sudionika opetovano je imao povjerenje u robota koji je imao sretno ili neutralno lice.

Dakle, bitna je kombinacija izraza lica i onoga što se prikazuje na ekranu. Za ozbiljne medicinske poruke bilo bi potrebno ozbiljno ili ravnodušno “lice” za prenošenje ozbiljne izjave. Ali opća komunikacija s pacijentima može zahtijevati empatičniji ili sretniji izgled.

U granicama, uvođenje ljudskih karakteristika u medicinske robote može pomoći u uspostavljanju povjerenja pacijenata prema robotima.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram-t.me/kozmoshr

Izvor:

Pinney J., (3. siječnja, 20221.), “Medical robots: their facial expressions will help humans trust them”, The Conversation